24.05.2017 Ostatnia aktualizacja 22:06, 23.05.2017

Dwa tunele pod torami zamiast jednego?

Autor:
MB Foto: Albert Gula
Opublikowano: 02 Lut 2017
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
W czwartek w siedzibie PKP PLK S.A. w Warszawie odbyły się rozmowy przedstawicieli powiatu i miasta z przedstawicielami spółek kolejowych, a dotyczące m.in. planów przebudowy układu komunikacyjnego przy dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej (wraz z budową tunelu pod torami). Jak się okazuje, koncepcja przebudowy wspomnianego układu komunikacyjnego nadal ewoluuje - w jakim kierunku?

O budowie tunelu dla pieszych łączącego plac przed dworcem PKP z ul. Towarową mówiło się od lat. Realna szansa na realizację tej inwestycji pojawiła się dopiero po rozpoczęciu przebudowy linii kolejowej nr 8. Na początku zakładano, że kompleksową przebudowę wspomnianej linii na odcinku z Warszawy do Kielc (zawierającą budowę tunelu) uda się szybko zrealizować przy wsparciu z funduszy unijnych (według ówczesnego harmonogramu z nowego tunelu mieliśmy korzystać... w 2012 roku).

W międzyczasie kolejarze i przedstawiciele samorządów uznali, że tunel powinien być integralną częścią węzła intermodalnego (przygotowano nawet koncepcję układu komunikacyjnego), a w realizację projektu inwestycyjnego miały być zaangażowane samorządy i PLK. W 2014 roku - podczas wizyty w Skarżysku ówczesny podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki informował, że  inwestycja będzie finansowana po części ze środków PLK (czyli środków własnych - budżetowych, rządowych), a po części ze środków z RPO WŚ (środków unijnych). Minister zapowiadał wówczas, że rozpoczęcie prac będzie możliwe w 2015 roku, wbicie pierwszej łopaty w 2016 roku, a zakończenie prac - po 12 lub 18 miesiącach od ich rozpoczęcia. Wspomniane terminy okazały się jednak nieaktualne.

W 2015 roku wpisano zadanie pn. Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z przejściem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna na listę podstawową inwestycji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (z kwotą 23,6 mln PLN i z określeniem źródła finansowania ze środków RPO WŚ), a kilka miesięcy temu przedstawiono propozycję aktualizacji wspomnianego programu, która zawiera m.in. wyższą kwotę na realizację zadania - 43,6 mln PLN.

W międzyczasie pojawiła się koncepcja, by zamiast tunelu dla pieszych, wykonać tunel, z którego będą mogli korzystać piesi i zmotoryzowani. Realizacja takiego tunelu wymagała zmiany planowanej lokalizacji (w stosunku do pierwotnie planowanej dla tunelu dla pieszych) - miasto i powiat porozumiały się więc ws. opracowania nowej koncepcji zintegrowanego systemu komunikacyjnego, które zaprezentowano publicznie. Według tych koncepcji tunel miał połączyć aleję Niepodległości z ulicami: Towarową i 1 Maja. Różnice w dwóch zaprezentowanych wariantach dotyczyły przede wszystkim przebiegu samego tunelu (a konkretniej lokalizacji jego wylotu od strony os. Dolna Kamienna, wlot od os. Przydworcowego w obu wersjach miał znajdować się między budynkami poczty i budynku administracyjnego PKP PLK S.A.) i koncepcji lokalizacji oraz układu funkcjonalnego infrastruktury towarzyszącej (dróg dojazdowych, parkingów, ciągów pieszych i rowerowych). W obu koncepcjach plany zakładano budowę tunelu z jezdnią o szerokości do siedmiu metrów, chodnikiem, ciągiem pieszo-rowerowym i wyjściami na perony.

Dzisiaj w siedzibie o szczegółach dotyczących przebudowy układu komunikacyjnego przy skarżyskim dworcu PKP rozmawiali z przedstawicielami spółek kolejowych przedstawiciele obu skarżyskich samorządów. O podsumowanie dzisiejszych rozmów w Warszawie poprosiliśmy Starostę Skarżyskiego - Jerzego Żmijewskiego.

- Podczas dzisiejszych rozmów zostało uzgodnione, że PKP PLK S.A. zrealizuje budowę tunelu pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi (z wyjściem na perony), który będzie zlokalizowany w okolicach istniejącej dzisiaj kładki dla pieszych. Przedstawiciele Spółki zadeklarowali, że - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - realizację inwestycji uda się zakończyć w 2019 roku. Co ważne - podczas dzisiejszego spotkania zapewniono nas również, że rok wcześniej - w 2018 roku - zakończona zostanie planowana kompleksowa modernizacja skarżyskiego dworca PKP (wraz z peronem nr 1) realizowana przez spółkę PKP S.A.. Porozumienie dot. współpracy przy realizacji wspomnianych inwestycji podpiszemy już 13 lutego w Skarżysku-Kamiennej - powiedział starosta.

- W związku z tym, że PKP PLK S.A. ostatecznie jednak nie będzie mogła realizować w ramach planowanej przez siebie inwestycji tunelu pieszo-jezdnego - po rozmowach w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego wspólnie z Gminą Skarżysko-Kamienna doszliśmy do wniosku, że jeśli byłaby możliwość zrealizowania tunelu drogowego (lub wiaduktu nad torami - tu decydowałby koszt realizacji takiego przedsięwzięcia) jako oddzielnego zadania przy wsparciu ze środków RPO WŚ, to trzeba spróbować o nie powalczyć (i spróbujemy o nie powalczyć). Taki tunel (lub wiadukt) połączyłby ul. Szydłowiecką i ul. Kościuszki
(zlokalizowany byłby więc nieco bardziej na wschód od dotychczas planowanego - przyp red.) - dodał. 





Komentarze

+1stach2017-02-06 21:50#21
Z tym ogromnym ruchem na Przydworcowym, to wielka ściema. Wystarczy przenieść Manhaatan, zgodnie z wcześniejszą obietnicą i po sprawie. Ruch będzie ale umiarkowany ,powiązany tylko z koleją i częściowo z domem handlowym. Trzeba walczyć o dotacje, póki Unia jeszcze trochę zipie. Tunel odradzam, na rzecz porządnego, dwupasmowego wiaduktu. A jak kolej chce tunelu do peronów, to niech buduje razem z przebudową dworca. Czas pokaże, czy to najlepsze rozwiązanie
Cytuj
+1CzajNik2017-02-06 18:48#20
Cytuję Gaweł:
Zamiast tunelu pieszego na perony, powinno się rozpisać konkurs na nowoczesną kładkę pieszo rowerową. Dobrze zaprojektowana kładka mogłaby stać się ikoną Skarżyska,

Przeczytaj raz jeszcze artykuł.
Nic zamiast tunelu.... remont dworca z pieniędzy PKP.... wyjście na perony przez tunel (do obgadania z której strony dworca) też priorytet i kasa z PKP. Nikt nie myśli o kładce i jej unowocześnianiu, bo to nie jest priorytet PKP.

To, że przy okazji przebudowy - robionej przez Kolej - miasto i powiat chcą "upiec dwie pieczenie przy jednym ohniu" to już inna sprawa. A w takiej sytuacji to chyba samorząd musi się trochę dostosować do propozycji Kolei.
Cytuj
+2Mieszkaniec2017-02-06 17:25#19
Cytuję Gaweł:
Zamiast tunelu pieszego na perony, powinno się rozpisać konkurs na nowoczesną kładkę pieszo rowerową. Dobrze zaprojektowana kładka mogłaby stać się ikoną Skarżyska, a poza tym fajnie jest podziwiać widoki z naszej kładki i szkoda byłoby gdyby tego miało nie być.

I do czego taka kładka by pasowała? Z tego co pamiętam to PKP planuje przebudowę dworca i stąd powrót do pomysłów by był tunel itp.
Poza tym jak połączysz taką kładkę z drogą dla rowerów? Windą?
Tylko, że jak ktoś wcześniej zauważył, koncepcji sporo a od kilkudziesięciu lat wszystko wygląda tak samo. A ile kosztują projekty, wiecie?
Cytuj
-1Gaweł2017-02-06 09:01#18
Zamiast tunelu pieszego na perony, powinno się rozpisać konkurs na nowoczesną kładkę pieszo rowerową. Dobrze zaprojektowana kładka mogłaby stać się ikoną Skarżyska, a poza tym fajnie jest podziwiać widoki z naszej kładki i szkoda byłoby gdyby tego miało nie być.


https://www.google.pl/search?q=footbridge+railway&rlz=1C1CHZL_plPL726PL727&espv=2&biw=1517&bih=708&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwje5_ep_vrRAhWlIsAKHUJGAd8Q_AUIBygC#imgdii=wQO9e5gHfwGafM:&imgrc=Tp2l2itXdSy0PM:

https://www.google.pl/search?q=footbridge+railway&rlz=1C1CHZL_plPL726PL727&espv=2&biw=1517&bih=708&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwje5_ep_vrRAhWlIsAKHUJGAd8Q_AUIBygC#imgdii=V3piDn00rYTkxM:&imgrc=Tp2l2itXdSy0PM:
Cytuj
+3Violetta2017-02-04 20:44#17
Cytuję Walker:
Tam już za PRL miała być druga nitka.
Przedłużenie dwupasmówki obok Orlenu miało iść dalej wzdłuż rzeki Kamiennej, by ominąć dzielnicę Kamienną.
A rondo w miejsce świateł, jak najbardziej.

Może dawno temu miała być, ale jej nie ma ......... i są marne szanse, żeby była (nikt nie robi projektu na 2-gą nitke, nie ma kasy na to i jest to priorytet na dzisiaj).
Dlatego jeśli się pojawił pomysł drugiego połączenia drogowego (obojętnie wiadukt czy tunel), które łączyć będzie Przydworcowe z Kamienną na wysokosci ul. Kościuszki, to trzeba to wykorzystać i monitorować sprawę. Bo jeśli odpuścim, to będzie tak jak z ta druga nitką za PRL-u.... wszyscy planowali, ale nikt nie wykonał.
To samo tyczy się ronda ... coś tam przy okazji problemów ze światłami, mówiła o tym radna powiatowa Leżańska. Ale swiatła naprawiono i cicho sza..... powiat nie inwestuje ani w rondo, ani w ulicę ..... wyda kasę na tunel w mieście starosty, a Skarżysko niech się buja :-?
Cytuj
+7Walker2017-02-04 08:23#16
Deda z sufitu masz tą wypowiedź.
Każdy ma prawo głosu, na tym polega Forum. Przynajmniej kogoś to jeszcze interesuje. ;)
Cytuj
-4deda2017-02-04 00:07#15
Jak zwykle na forum sami malkontenci i specjaliści od planowania miasta. Ludzie jesteście tak żałośni, że ręce opadają. Nikt was w domu nie słucha to tutaj przynajmniej możecie ponarzekać. Nawet nowe pozytywne zmiany wam sie nie podobają. Bo tunel to strach i śmierć bo nie tu bo tam, a lepiej wiadukt a teraz każdy rezygnuje z tuneli . Powiem tak w d... byliście i g... widzieliście.
Cytuj
+3Walker2017-02-03 20:07#14
Tam już za PRL miała być druga nitka.
Przedłużenie dwupasmówki obok Orlenu miało iść dalej wzdłuż rzeki Kamiennej, by ominąć dzielnicę Kamienną.
A rondo w miejsce świateł, jak najbardziej.
Cytuj
+4Violetta2017-02-03 15:34#13
Cytuję Walker:
Już widać, że tunelu drogowego/wiadutku nie będzie. Zamiast niekończących się planów i zmian koncepcji lepiej po prostu zmodernizować widukt drogowy już istniejący, dodać drugą nitkę .
Sprawniej i logiczniej.
Ps. Co z nowym tzw. Manhatanem?

Co Ci po drugiej nitce na istniejącym wiadukcie drogowym, skoro i tak wszyscy na końcu wiaduktu stoją na światłach.
Żeby zlikwidować korek niekonieczna jest druga nitka, ale konieczne jest rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego z Niepodległości.
Cytuj
+7Violetta2017-02-03 15:31#12
Cytuję Gaweł:
Wiadukt samochodowy-pieszo-rowerowy łączący Szydłowiecką z Kościuszki to najtańsze i najlepsze rozwiązanie.

Nie, bo po 1) pieszy MUSI być przy dworcu z wyjściem na perony, a po 2) ma być tunel (wiadukt już mamy).
Natomiast drogowy (dla samochodów i rowerów) może być dalej i łączyć Szydłowiecką z Kościuszki. Tu nie ma znaczenia czy tunel czy wiadukt byle był.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

  • OUT5
  • bf
  • out1
  • out3
  • out4

Ostatnio opublikowane

"Jedynka" mistrzem Skarżyska w piłc…

Opublikowano: 23.05.2017 21:02

Komentarzy: 0

Czwórbój Lekkoatletyczny Dziewcząt Szkół Pods…

Opublikowano: 23.05.2017 19:17

Komentarzy: 0

XXVII Świętokrzyski Turniej w Dwuboju Pożarni…

Opublikowano: 23.05.2017 18:22

Komentarzy: 0

Puchar Świata z udziałem Jakuba Bilskiego

Opublikowano: 23.05.2017 12:42

Komentarzy: 0

Dzień otwarty w II L.O.

Opublikowano: 23.05.2017 11:25

Komentarzy: 1

Poszukiwani świadkowie śmiertelnego wypadku

Opublikowano: 23.05.2017 11:01

Komentarzy: 0

Od jutra pojedziemy dwoma jezdniami nowego od…

Opublikowano: 22.05.2017 18:08

Komentarzy: 2

Piraci Skarżysko bez zwycięstwa w pierwszym t…

Opublikowano: 22.05.2017 17:09

Komentarzy: 0

Kolizja trzech pojazdów na niebezpiecznym skr…

Opublikowano: 22.05.2017 15:40

Komentarzy: 3

Dwa pożary samochodów w miniony weekend (VIDE…

Opublikowano: 22.05.2017 14:53

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

Glutamina Odżywki

Ostatnio na forum