12.12.2017 Ostatnia aktualizacja 08:28, 12.12.2017
  • c1
  • c2
  • c3
  • c4
  • c5
  • c6

Ranking zdolności kredytowej samorządów. Skarżysko mocno w dół, powiat lekko w górę

Autor:
MB
Opublikowano: 02 Gru 2017
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
Pismo „Wspólnota”, zajmujące się tematyką samorządności, opublikowało wyniki kolejnego rankingu - tym razem dot. zdolności kredytowej samorządów. W rankingu (opracowanym na podstawie danych za lata 2014-2016) - w porównaniu do pozycji przyznanej na podstawie danych z lat 2012-2014 - Skarżysko-Kamienna zaliczyło spory spadek, a powiat skarżyski niewielki awans.

Ranking "Wspólnoty" jest opracowaniem przygotowanym przez prof. Pawła Swianiewicza z Uniwersytetu Warszawskiego na podstawie zestawień danych dot. wszystkich samorządów - danych ze sprawozdań finansowych JST. W rankingu brano pod uwagę dane dot. zdolności kredytowej definiowanej ustawowo przez artykuł 243. ustawy o finansach publicznych, tj. jako zestawienie średniej wartości nadwyżki operacyjnej w ostatnich trzech latach z wielkością dochodów budżetu JST*. Wspomniany wskaźnik w ocenie prof. Swianiewicza ma pewne wady, ale jest dobrym miernikiem kondycji finansowej JST.

Jak w rankingu wypadają JST z terenu naszego powiatu?

Różnie - spadek w rankingu zdolności kredytowej samorządów wśród miast powiatowych zanotowało miasto Skarżysko-Kamienna. W zestawieniu za lata 2014-2016 ze wskaźnikiem 5,82% znalazło się na miejscu 255. (na 267 ujętych w zestawieniu). To spory spadek - w zestawieniu opracowanym na podstawie danych za lata 2012-2014 Skarżysko sklasyfikowano na miejscu 229. (wówczas wskaźnik wynosił 6,08%).  Ze wskaźnikiem na poziomie 5,16% awans w rankingu zdolności kredytowej samorządów wśród "miast innych" zanotował natomiast Suchedniów - z 555. miejsca w zestawieniu za lata 2012-2014 (przy wskaźniku na poziomie 4,169%) na miejsce 544. w bieżącym zestawieniu (na 586 ujętych w zestawieniu).

Duży awans zanotowało Skarżysko Kościelne w rankingu zdolności kredytowej gmin wiejskich - ze wskaźnikiem na poziomie 10,286% - z miejsca 1347. (przy wskaźniku na poziomie 5,811%) na miejsce 729. Spadki w rankingu zanotowały pozostałe dwie gminy wiejskie z naszego powiatu: Łączna z miejsca 1109. (przy wskaźniku na poziomie 7,645%) na 1221. (i wartością wskaźnika 7,154%) i Bliżyn z miejsca 1107. (przy wskaźniku na poziomie 7,653%) na 1287. (i wartością wskaźnika 6,664%). W zestawieniu ujęto 1559 gmin wiejskich.

Awans (choć niewielki) w rankingu zaliczył powiat skarżyski. W rankingu zdolności kredytowej wśród powiatów ziemskich nasz powiat zajął miejsce 278. (ze wskaźnikiem na poziomie 4,38%), przy miejscu 282. (przy wskaźniku na poziomie 2,85%) w rankingu za lata 2012-2014. W zestawieniu ujęto 314 powiatów.

________________
* Nadwyżka operacyjna to różnica między dochodami bieżącymi i wydatkami bieżącymi danej jednostki samorządu. Przez dochody bieżące budżetu JST rozumie się dochody budżetowe niebędące dochodami majątkowymi (dochody majątkowe to zaś: dotacje i środki przeznaczone na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku oraz dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności). Przez wydatki bieżące budżetu JST rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi, a do tych ostatnich zalicza się wydatki na inwestycje i zakupy, zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.




Komentarze

0Tung2017-12-08 11:08#12
Panie Janiec.
To ludzie ocenią. czy Pan udzielił odpowiedzi na pytanie
- CZY ok. 100 000 000ZŁ DŁUG MIASTA JEST ISTOTNY DLA BIEŻĄCEJ I PRZYSZŁEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ MIASTA I RZUTUJE NA JEGO WYDATKI?
Pan odpowiedzi na to pytanie tak naprawdę nie udzielił, choć mógł. Ma Pan dalej taką możliwość, ale teraz jestem już pewny, że to pytanie jest dla Pana za trudne.
Kronig to młody człowiek, który dopiero rozpoczyna działalność polityczną a Ci którzy zrobili 100 000 000zł dług miejski to stare wygi. Gdy Kronig został radnym to wy w lokalnej polityce funkcjonowaliście już od dnia jego urodzenia a niektórzy jeszcze dłużej.
Dobry polityk potrafi się przyznać do błędów, a WY jak zwykle idziecie w zaparte.
Cytuj
0Tung2017-12-07 20:09#11
Panie Janiec, nie odpowiedział Pan na pytanie. Może częściowo poprzez stwierdzenie
" Tak bywa bo niestety inwestycje zrobili jego poprzednicy. A frustracja Kroniga bierze się stąd , że nie może inwestować. " Trochę przestawiłem, bo wydaje się, że to lepiej oddaje rzeczywistość.
Działając w ten sposób Pan i Pana koledzy właśnie zablokowaliście inwestycje w mieście, bo miasto nie może zaciągnąć pożyczki na tzw. "wkład własny" i przyszłe władze miasta nie mogą realizować swoich planów.
Planem dla przyszłych władz miasta jest jeden główny JEDEN JEDYNY punkt.

Jak spłacić dług po rządach Wojcieszka i w miarę poprawnie funkcjonować jako miasto by wystarczyło na uposażenia i inne stałe koszty funkcjonowania

Pan ten problem tak niby musnął w swojej wypowiedzi. Jednak doskonale Pan sobie zdaje sprawę z tego co WY zrobiliście dla budżetu miasta na długie lata. Pewnie Pana koledzy także zdają sobie także z tego sprawę.
Fundusze unijne nadal można wykorzystywać, ale cóż teraz Skarżysko nawet niema na wkład własny. Możemy jedynie spłacać dług po Wojcieszku, bo dużego pola manewru to niestety nie mamy.
A Pan kluczy, wije się w odpowiedzi i unika jasnych sformułowań.

Cóż by Pan odpisał komuś, gdyby użyto takiego stwierdzenia
"...Jańca już nie nazwą chłopcem bo to przecież ewidentny kundel...?"
- to niby ta według Pana "odrobina Pańskiej kultury osobistej"?
Tak wysokiego poziomu kultury osobistej ja raczej niestety nie reprezentuję.
Cytuj
0Tung2017-12-07 11:43#10
Panie Janiec. Nie umie Pan odpowiedzieć na tak proste pytanie?
Może powtórzę:
- CZY ok. 100 000 000ZŁ DŁUG MIASTA JEST ISTOTNY DLA BIEŻĄCEJ I PRZYSZŁEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ MIASTA I RZUTUJE NA JEGO WYDATKI?

Jeżeli Pan nierozumie tego pytania to proszę przeczytać je kilka razy. Myślę jednak, że doskonale Pan rozumie to pytanie. Napisał Pan o długach niby wiele, ale tak naprawdę to nie napisał Pan prawie nic. W tym właśnie jest problem. Pisze Pan o "merytorycznym - bełkot a w sensie etyczno-moralnym - nikczemność.", ale niech Pan sam przeczyta to co Pan pisze i jednocześnie nie objaśniając, dlaczego powstały niekorzystne czynniki związane z finansami miasta to chyba HIPOKRYZJA. Tak to się chyba nazywa?
Pisze Pan też o KULTURZE OSOBISTEJ a nie pamięta obelżywego postu napisanego na Facebook'u w stosunku do określonej osoby?. Był zamieszczony na pewnym portalu i wiele osób go przeczytało.
Pan mówi o kulturze osobistej?
Pan?
Przeprosi Pan człowieka, to opinie będzie można zmienić a tak jak Pana można traktować?
O o "chłopcu", cóż mogę napisać z wysoką kulturą osobistą? Najlepiej pominąć milczeniem.

Niech Pan odpowie wreszcie na pytanie, a nie wije się jak piskorz, czy węgorz?
Cytuj
+5Tung2017-12-06 10:35#9
Panie Janiec
i dalej nie możesz nic sensownego napisać?
Napisałeś tak : " nadmierne zatrudnienie w całej sferze gminnej, wątpliwej potrzeby instytucje / COI / wydatki na politykę informacyjną, promocję i reklamę....Takie działania wykluczają możliwość prowadzenia skutecznej polityki finansowj.".
Tak wiec spróbuj przynajmniej pobieżnie porównać te wydatki obecne z poprzednimi.
Ponawiam już nie wiem który raz pytanie do Pana
- CZY ok. 100 000 000ZŁ DŁUG MIASTA JEST ISTOTNY DLA BIEŻĄCEJ I PRZYSZŁEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ MIASTA I RZUTUJE NA JEGO WYDATKI?

Może Pan nawet odpowiedzieć przy pomocy TRZECH LITER,
TAK. LUB

NIE.
Niech Pan nie mówi, że to takie trudne dla Pana pytanie.
Cytuj
+6Tung2017-12-05 10:39#8
Cytuję Testoviron:
Eh próbujecie dowalić KK, ale słabo Wam to wychodzi, tutaj kolejny populistyczny artykuł.
Wskaźnik o którym tutaj mowa to tzw. wskaźnik jednoroczny z art. 243 ufp czyli: (Db-Wb+Sm)/D z czego:
Db - dochody bieżące, Wb - wydatki bieżące, Sm - sprzedaż majątku, D - dochody ogółem.
To właśnie przez ten wskaźnik prezydent był zmuszony do przesunięcia terminu wykupu obligacji, ponieważ relacja z tego wskaźnika była zbyt słaba, żeby Gmina mogła regulować zobowiązania zgodnie z harmonogramami umów podpisanymi przez Wojcieszka i Grzmilową. Jeżeli prezydent nie wydłużyłby terminu wykupu obligacji, to Gminie groziłby program naprawczy. Zgodnie z tym wskaźnikiem ustawodawcy nie interesuje już kwota długu, a zdolność do jego obsługi. Pokażmy to na przykładzie budżetu domowego:
......


Nie wytłumaczysz tego ludziom, którzy w gąszczu cyfr są w stanie jedynie dostrzec pozycję a nie czynniki, które wpłynęły na takie miejsce w rankingu. To dla nich za skomplikowane. Nie zdają sobie sprawy jakim kosztem/na jakich warunkach instytucji finansowych, miasto musiało by się znowu zapożyczać.Oczywiście jeżeli byłaby taka konieczność.
Nawet nikt nie stara się rozumować w ten sposób, że jesteśmy w podobnej sytuacji jak rodzina, która zaciągnęła kredyt na budowę domu. Wybudowała go i nie ubezpieczyła bo nie było już na to pieniędzy. Jednak pewnego dnia wichura zrywa dach z dachu a deszcz niszczy jego wnętrze i wyposażenie. Domownicy jednak muszą spłacać jeszcze przez długi czas kredyt zaciągnięty na budowę domu a banki nie chcą udzielać kredytu na remont dachu.
Pożyczki natomiast chętnie udzielą instytucje parabankowe na wręcz lichwiarskich warunkach.
Właśnie w podobnej sytuacji jest gmina zadłużona po uszy, przez KOGO wszyscy wiedzą .
Cytuj
+2Tung2017-12-05 10:13#7
Panie Janiec, czego dowodzi wskaźnik wskaźnik wspomniany w artykule i jakie czynniki ( te bardziej szczegółowe składające się dochód jak i wydatki ) mogły Pana zdaniem spowodować niekorzystną zmianę w rankingu zdolności kredytowej samorządów?
Może nawet niech pan tylko wspomnie szczegółowo o czynnikach wchodzących w skład wydatków gminy Skarżysko-Kamienna.obciążających budżet.

Pragnąłbym Panu przypomnieć fragment pewnego artykułu który ukazał się właśnie na tym portalu.
"W 2012 r. budynki gospodarcze, szopy, garaże zostały objęte jedną stawką podatkową sklasyfikowaną pod nazwą „pozostałe” (zgodnie z Ustawą o podatkach i opłatach lokalnych), a stawkę podatku radni ustalili na poziomie 7 PLN/m2 (350% stawki z 2011 roku...).
Cytuj
-2Testoviron2017-12-04 20:17#6
Eh próbujecie dowalić KK, ale słabo Wam to wychodzi, tutaj kolejny populistyczny artykuł.
Wskaźnik o którym tutaj mowa to tzw. wskaźnik jednoroczny z art. 243 ufp czyli: (Db-Wb+Sm)/D z czego:
Db - dochody bieżące, Wb - wydatki bieżące, Sm - sprzedaż majątku, D - dochody ogółem.
To właśnie przez ten wskaźnik prezydent był zmuszony do przesunięcia terminu wykupu obligacji, ponieważ relacja z tego wskaźnika była zbyt słaba, żeby Gmina mogła regulować zobowiązania zgodnie z harmonogramami umów podpisanymi przez Wojcieszka i Grzmilową. Jeżeli prezydent nie wydłużyłby terminu wykupu obligacji, to Gminie groziłby program naprawczy. Zgodnie z tym wskaźnikiem ustawodawcy nie interesuje już kwota długu, a zdolność do jego obsługi. Pokażmy to na przykładzie budżetu domowego:
W 2014 roku zarabiam 2000 zł netto, na czynsz wydaję 800 zł, rachunki 100 zł, jedzenie 200 zł, inne bieżące sprawy 100 zł, zostaje mi w portfelu na koniec miesiąca dokładnie tyle: 2000 - 800 - 100 - 200 - 100 = 800 zł.
W 2015 roku zarabiam tyle samo, wynajmujący podniósł mi czynsz do 1000 zł, pozostałe wydatki bieżące bez zmian, czyli w portfelu zostaje mi 600 zł.
W 2016 roku zmieniłem pracę i zarabiam netto 2500 zł, a pozostałe wydatki bieżące są bez zmian, czyli zostaje mi w portfelu 1100 zł.
Wskaźnik maksymalnej spłaty długu, zgodnie z UFP obliczany na podstawie 3 poprzednich lat, w 2017 roku wyniesie tyle: (800 + 600 + 1100)/3 = 833,33, czyli zgodnie z powyższym w 2017 roku mogę (czyli odnosząc się do JST, Gmina może) spłacić 833,33 zł swoich rat kredytów, pożyczek, wykupu obligacji. Harmonogramy długu, jakie posiadała gmina, przykładowo opiewały na kwotę 1000 zł w 2017 roku. Co wtedy?
Rozwiązanie jest następujące: w 2017 roku już nie mamy wpływu, ponieważ wyniki z 3 poprzednich lat już są, więc jedyną opcją jest przesunięcie części spłat na kolejne lata (tak jak zrobił to Kronig), natomiast żeby uniknąć takiej sytuacji w kolejnych latach trzeba poprawić relację: Dochody bieżące – wydatki bieżące, czyli podnieść Db, albo obniżyć Wb. Oczywiście łatwiej jest ograniczyć wydatki, co zresztą prezydent realizuje (likwidacja straży miejskiej, szkół). Ograniczenie Wb wpłynie pozytywnie na zdolność Miasta do obsługi długu i sytuacje z przesunięciami już nie powinny mieć miejsca, brawo Konrad.
Wracając do meritum, jak sam autor wskaźnika przyznaje, wskaźnik ma liczne wady. Moim zdaniem ma jedną podstawową - odnosi się do dochodów ogółem. Proszę sobie wyobrazić sytuację, gdy obrotny włodarz JST np. pozyskuje duże dotacje od budżetu Państwa czy UE na inwestycje. Takie dotacje również wliczają się do dochodów ogółem, powiększają je, czyli mianownik ze wzoru na wskaźnik i tym samym pogarsza tą relację. Podsumowując: analiza tego wskaźnika bez szczegółowych przyczyn (tak jak tutaj robi to Mariusz) jego kreacji nie ma większego sensu.
Cytuj
-7mieszkaniec2017-12-04 16:57#5
Cytuję nn:
Cytuję Ewa Pawełczyk:
Metodologia liczenia wskaźnika 5,82% wg artykułu 243 ufp jest następująca: wskaźnik dla roku 2014 (1/3 sumy z roku 2011, 2012, 2013) dodać wskaźnik dla roku 2015 (1/3 sumy z roku 2012, 2013, 2014) dodać wskaźnik dla roku 2016 (1/3 sumy z roku 2013, 2014, 2015) i całą sumę podzielić na 3.

Cytat:
W naszym rankingu posługujemy się właśnie algorytmem opisanym w art. 243, zestawiając średnią wartość nadwyżki operacyjnej w ostatnich trzech latach z wielkością dochodów budżetu JST.

Zamiast wymyślać wystarczy przeczytać co napisał prof. Swiniewicz we wprowadzeniu do rankingu.
„Metodologia liczenia” przepisana z ustawy to nie sztuka, ale potwierdza prawdę podaną w artykule, ze wskaźnik zdolności kredytowej w 2016 roku (liczony na podstawie lat 2011-2015 = 4x Wojcieszek, i 1x Kronig)jest zdecydowanie mniej korzystny niż ten z roku 2015( liczony na podstawie lat 2010-2014 = 5x Wojcieszek) i ten z roku 2014 ( liczony na podstawie lat 2009-2013 = 5x Wojcieszek)
Dziękujemy za potwierdzenie tego co wyliczył prof. Swaniewicza
Cytuj
+8nn2017-12-04 07:15#4
Cytuję Ewa Pawełczyk:
Metodologia liczenia wskaźnika 5,82% wg artykułu 243 ufp jest następująca: wskaźnik dla roku 2014 (1/3 sumy z roku 2011, 2012, 2013) dodać wskaźnik dla roku 2015 (1/3 sumy z roku 2012, 2013, 2014) dodać wskaźnik dla roku 2016 (1/3 sumy z roku 2013, 2014, 2015) i całą sumę podzielić na 3.

Cytat:
W naszym rankingu posługujemy się właśnie algorytmem opisanym w art. 243, zestawiając średnią wartość nadwyżki operacyjnej w ostatnich trzech latach z wielkością dochodów budżetu JST.
Zamiast wymyślać wystarczy przeczytać co napisał prof. Swiniewicz we wprowadzeniu do rankingu.
Cytuj
-5Ewa Pawełczyk2017-12-03 19:36#3
Metodologia liczenia wskaźnika 5,82% wg artykułu 243 ufp jest następująca: wskaźnik dla roku 2014 (1/3 sumy z roku 2011, 2012, 2013) dodać wskaźnik dla roku 2015 (1/3 sumy z roku 2012, 2013, 2014) dodać wskaźnik dla roku 2016 (1/3 sumy z roku 2013, 2014, 2015) i całą sumę podzielić na 3. Jak widać na wysokość 5,82% największy wpływ miały lata 2012-2014. Przypisywanie obniżenia zdolności kredytowej obecnemu prezydentowi wynika z nieznajomości w/wym. ustawowego sposobu liczenia wskaźnika.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

  • OUT5
  • bf
  • out2
  • out1
  • out3

Ostatnio opublikowane

Dana Gameb pokonała lidera AZS UJK Kielce

Opublikowano: 11.12.2017 22:49

Komentarzy: 0

Zwycięstwo MKS Gali Skarżysko z PSP Construc…

Opublikowano: 11.12.2017 22:22

Komentarzy: 0

Wicewojewoda Bętkowski złożył dymisję

Opublikowano: 11.12.2017 20:31

Komentarzy: 1

Kolizja na drodze krajowej nr 42. Zderzyły si…

Opublikowano: 11.12.2017 17:34

Komentarzy: 0

Droga w Podłaziu oddana do użytku

Opublikowano: 11.12.2017 15:19

Komentarzy: 0

Finał Ogólnopolskiego projektu Szlachetna Pac…

Opublikowano: 10.12.2017 21:39

Komentarzy: 0

Motomikołajki 2017 w "Przystani"

Opublikowano: 10.12.2017 19:07

Komentarzy: 0

Zjechał z drogi i uderzył w betonowy przepust

Opublikowano: 10.12.2017 18:56

Komentarzy: 0

IV Halowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Preze…

Opublikowano: 09.12.2017 23:32

Komentarzy: 0

Mikołajkowy Turniej Pływacki

Opublikowano: 09.12.2017 22:19

Komentarzy: 0

Ostatnio komentowane

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

Glutamina Odżywki

Ostatnio na forum