11.12.2018 Ostatnia aktualizacja 19:30, 10.12.2018

Kłopot z przetargiem. Co dalej z budową tunelu? (Tylko u nas!)

Autor:
MB, plan: mat.inwestora
Opublikowano: 25 Lis 2018
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności

Pod dużym znakiem zapytania staje realizacja inwestycji zakładającej m.in. budowę tunelu pieszo-rowerowego pod torami w obrębie dworca kolejowego na stacji Skarżysko-Kamienna. Okazało się bowiem, że oferty na realizację ww. inwestycji złożone w przetargu znacznie przekraczają kwotę przeznaczoną na ten cel przez zamawiającego (PKP PLK S.A.) - najtańsza prawie... dwukrotnie.

Przypomnijmy - o budowie tunelu łączącego plac przed dworcem PKP z ul. Towarową mówiło się od lat (choć z biegiem lat zmieniały się koncepcje dot. jego funkcji i lokalizacji), ale realnych kształtów pomysł nabrał dopiero z momentem wskazania konkretnego źródła współfinansowania inwestycji, którym został Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego.  Decyzję o dofinansowaniu zadania pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” z RPO WŚ, w ramach działania „Infrastruktura kolejowa” podjął w połowie kwietnia br. Zarząd Województwa Świętokrzyskiego.  Zarząd przeznaczył na realizację tego zadania prawie 31,6 mln PLN przy zakładanej całkowitej wartości ww. projektu na poziomie nieco ponad 45 mln PLN (dofinansowanie z RPO miałoby wynieść 85 procent wydatków kwalifikowalnych).

W połowie sierpnia br. (w praktyce na inaugurację kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi) w Skarżysku-Kamiennej - w obecności przedstawicieli władz samorządu miejskiego i powiatowego - podpisano pre-umowę na dofinansowanie inwestycji, a na początku września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (inwestor) ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach wspomnianego wcześniej zadania inwestycyjnego.

W ramach zadania zaplanowano nie tylko budowę przejścia pod torami spełniającego funkcję tunelu pieszo-rowerowego, połączonego ze zmodernizowanym budynkiem dworca (modernizacja którego prowadzona będzie w ramach odrębnego projektu, realizowanego przez PKP S.A. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), ale także przebudowę i dostosowanie do współczesnych wymogów peronów nr 1 i nr 2 (peron nr 3 jest już modernizowany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 25). 


Tunel pieszo-rowerowy według założeń ma mieć około 127 metrów długości, ok 6. m szerokości i 2,7 m wysokości. Zaplanowano wejście oraz wjazd dla rowerów do tunelu pod stronie dworca, i wyjście i wyjazd z niego od strony osiedla Kamienna. Zaplanowano również dostęp do tunelu z każdego z peronów dworcowych - na peron 2 i 3 będzie można dostać się schodami albo windą, a na peron pierwszy będzie można dostać się z tunelu lub do tunelu schodami, windą oraz pochylnią.  W ramach projektu „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” zaplanowano do wykonania także szereg innych prac  - m.in. w zakresie odwodnienia torów stacyjnych, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki.

Wszystko miało być zrealizowane w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy (w praktyce do końca 2020 roku).

Pod koniec października br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały informację dot. otwarcia ofert złożonych w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna”. Okazało się, że do przetargu stanęły tylko dwie firmy / konsorcja, a w dodatku ich oferty znacznie przekraczały 45 mln PLN zabezpieczone na realizację zadania przez zamawiającego.

Tańsza z ofert (złożona przez ZUE S.A. z Krakowa) opiewała na kwotę prawie ... 85 mln PLN, droższa (złożona przez konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o. o. z Warszawy i  Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe „RAJBUD" Sp. z o.o. z Szymbarku) na kwotę 104,5 mln PLN.

Pytanie - co dalej? Oficjalnie przetargu jeszcze nie unieważniono, choć wątpliwym wydaje się szybkie znalezienie dodatkowych 40 mln PLN na realizację zadania. Unieważnienie przetargu i ogłoszenie nowego nie gwarantuje jednak, że w kolejnym oferty będą znacząco niższe od złożonych obecnie...

Czy w tej sytuacji realizacja tej ważnej dla naszego miasta inwestycji jest realna? Do sprawy wrócimy.




Komentarze

-2zlodziej projektant2018-11-27 22:53#31
Proponuje Panu Prezydentowi Konradowi - pozwać do prokuratury tego projektanta
który tak niski koszt oszacował. Niech daje sam te pieniądze. Oszust jeden.
Cytuj
+3haaq2018-11-27 22:46#30
Cytuję ZosiAisoZ:
Cytuję Kirkor:
To skoro tak to może PKP zamiast tunelu niech za te 40mln które ma zaprojektuje i wybuduje nową piękną kładkę pieszo-rowerową z windami i częściowo zadaszoną - koszt takiej budowy na pewno byłyby niższy od kosztu budowy tunelu.

To byłby dobry pomysł, ale nie po to PKP dostała pieniądze, żeby robić mieszkańcom miasta prezenty (kładki).
Oni chcą zrobić tunel pod dworcem, żeby było bezpośrednie połączenie z peronami..... i to jest ich cel, a że przy okazji dogadali się z powiatem i marszałkiem, że może by tak pociągnąć dalej ten tunel, tak żeby łączył - podobnie jak obecna kładka - dwa osiedla, to już inna sprawa.

Do tunelu nikt się nie dokłada optocz RPO! tunel nie mógł byc tylko na perony bo likwiduje się kładke.
Poza tym na szopce z pre- umową nie było wogole przedstawicieli PKP! Go było najśmieszniejsze ze podpisywali nie ci co powinni.
Cytuj
0Zmartwiony2018-11-27 13:07#29
Cytuję ZosiAisoZ:
Cytuję Zmartwiony:
Cytuję Robercik:
Każdy komentuje większość nie wie o co dokładnie chodzi. Inwestycja jest Kolei, pieniądze dołożyć chce Zarząd Województwa i Miasto. Nie Prezydent decyduje o tym czy będzie zrobione czy nie, decyduje Kolei i to jej przedstawiciele mają głos ostateczny. A Prezydent przed wyborami zadeklarował w umowie, że się miasto dołoży, a nie, że wykona całość. Bo trzeba pamiętać, że to są tereny PKP i miasto do nich nic nie ma...
Więc wszelkie pretensje i zapytania to pod adres PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. Siedziba Spółki: ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa


Nigdzie nie jest napisane ze miasto bedzie finansowalo ta inwestycje. Ale pytanie jest zasadnicze: jak miasto nie daje pieniedzy to po kiego grzyba na podpisaniu pre-umowy (tak to tylko PRE-umowa) byl obecny prezydent Kroning?? Tylko robil sobie kampanie wyborcza? Najwidoczniej tylko taka byla jego rola.


Może i wpisała się cała ta szopka na chodniku przed dworcem, w kampanię wyborczą, ale nie zmienia to faktu, że gospodarz miasta - a takim jest prezydent - dobrze, że był wtedy obecny. Gdyby podpisanie pre-umowy odbywało się w zaciszu gabinetów zainteresowanych, to co innego, ale tak?... ktoś coś chce robić w "moim" mieście, podpisał jakąś umowę, a ja nic nie wiem, nie widzę, no jak to tak? Gospodarz miasta tj. prezydent musiał być przy tym.


Moge sie zalozyc, ze jezeli by chcieli robic ta inwestycje rok wczesniej lub po wyborach to by podpisanie umowy odbyloby sie w zaciszu gabinetow.... A tak to wygladalo jakby to oni za wszystko placili I byli oni zleceniowcami tej inwestycji... A ludzie niestety to kupili I mysleli, ze tak bylo....
Cytuj
+7ZosiAisoZ2018-11-27 12:16#28
Cytuję Kirkor:
To skoro tak to może PKP zamiast tunelu niech za te 40mln które ma zaprojektuje i wybuduje nową piękną kładkę pieszo-rowerową z windami i częściowo zadaszoną - koszt takiej budowy na pewno byłyby niższy od kosztu budowy tunelu.

To byłby dobry pomysł, ale nie po to PKP dostała pieniądze, żeby robić mieszkańcom miasta prezenty (kładki).
Oni chcą zrobić tunel pod dworcem, żeby było bezpośrednie połączenie z peronami..... i to jest ich cel, a że przy okazji dogadali się z powiatem i marszałkiem, że może by tak pociągnąć dalej ten tunel, tak żeby łączył - podobnie jak obecna kładka - dwa osiedla, to już inna sprawa.
Cytuj
+5ZosiAisoZ2018-11-27 12:10#27
Cytuję Zmartwiony:
Cytuję Robercik:
Każdy komentuje większość nie wie o co dokładnie chodzi. Inwestycja jest Kolei, pieniądze dołożyć chce Zarząd Województwa i Miasto. Nie Prezydent decyduje o tym czy będzie zrobione czy nie, decyduje Kolei i to jej przedstawiciele mają głos ostateczny. A Prezydent przed wyborami zadeklarował w umowie, że się miasto dołoży, a nie, że wykona całość. Bo trzeba pamiętać, że to są tereny PKP i miasto do nich nic nie ma...
Więc wszelkie pretensje i zapytania to pod adres PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. Siedziba Spółki: ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa


Nigdzie nie jest napisane ze miasto bedzie finansowalo ta inwestycje. Ale pytanie jest zasadnicze: jak miasto nie daje pieniedzy to po kiego grzyba na podpisaniu pre-umowy (tak to tylko PRE-umowa) byl obecny prezydent Kroning?? Tylko robil sobie kampanie wyborcza? Najwidoczniej tylko taka byla jego rola.


Może i wpisała się cała ta szopka na chodniku przed dworcem, w kampanię wyborczą, ale nie zmienia to faktu, że gospodarz miasta - a takim jest prezydent - dobrze, że był wtedy obecny. Gdyby podpisanie pre-umowy odbywało się w zaciszu gabinetów zainteresowanych, to co innego, ale tak?... ktoś coś chce robić w "moim" mieście, podpisał jakąś umowę, a ja nic nie wiem, nie widzę, no jak to tak? Gospodarz miasta tj. prezydent musiał być przy tym.
Cytuj
+3Zmartwiony2018-11-27 10:31#26
Cytuję mieszkaniec:
Kroning powininien za to podac sie do dymisji
I rozpisac nowe wybory. Kłamca !!!!
A tym co głosowali na niego współczuje rozumu
Łapaj czy Bodo byli by zdecydowanie lepszymi prezydentami.


Niestety nie masz racji... jak krytykowac prezydenta to z sensem a nie jest okazja to trzeba jechac po prezydencie... njiedoszacowanie to jest winna PKP a nie prezydenta... On tylko landuje sie przy tej okazji nic nie robiac dla tej inwestycji...
Cytuj
+2cic cin2018-11-27 10:29#25
Przynajmniej mam czyste sumienie i mogę spojrzeć sobie w twarz przy goleniu.
W pierwszej turze głosowałem na Pana Łapaja zaś w drugiej na Mariusz Bodo. I mogę się teraz śmiać z tych co poparli Pana Kryniga !
Cytuj
+7Kirkor2018-11-27 09:10#24
To skoro tak to może PKP zamiast tunelu niech za te 40mln które ma zaprojektuje i wybuduje nową piękną kładkę pieszo-rowerową z windami i częściowo zadaszoną - koszt takiej budowy na pewno byłyby niższy od kosztu budowy tunelu.
Cytuj
+3Kolejarz2018-11-26 23:56#23
Cytuję mieszkaniec:
Kroning powininien za to podac sie do dymisji
I rozpisac nowe wybory. Kłamca !!!!
A tym co głosowali na niego współczuje rozumu
Łapaj czy Bodo byli by zdecydowanie lepszymi prezydentami.


haha rozumiem, że jakby Łapaj albo Bodo byli prezydentami to wtedy znalazły się tańsze oferty?
Boże, widzisz i nie grzmisz!!!
Cytuj
-4mieszkaniec2018-11-26 23:23#22
Kroning powininien za to podac sie do dymisji
I rozpisac nowe wybory. Kłamca !!!!
A tym co głosowali na niego współczuje rozumu
Łapaj czy Bodo byli by zdecydowanie lepszymi prezydentami.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

Ostatnio opublikowane

95 lat temu...: Nadanie praw miejskich Kamien…

Opublikowano: 10.12.2018 19:00

Komentarzy: 0

Szkoła Podstawowa nr 7 mistrzem Skarżyska w m…

Opublikowano: 10.12.2018 18:53

Komentarzy: 0

Zespół Szkół Ekonomicznych z patronatem UJK

Opublikowano: 10.12.2018 15:09

Komentarzy: 0

Pijana urodziła nietrzeźwe dziecko

Opublikowano: 10.12.2018 10:24

Komentarzy: 2

Mikołajki w szkółce piłkarskiej Cicha Sława e…

Opublikowano: 09.12.2018 23:55

Komentarzy: 0

Ruszyła XI edycja HALPN

Opublikowano: 09.12.2018 18:31

Komentarzy: 0

Poznaliśmy laureatów 46. Ogólnopolskiego Turn…

Opublikowano: 09.12.2018 14:28

Komentarzy: 2

Koncert zespołu Ted Nemeth w Semaforze

Opublikowano: 09.12.2018 09:58

Komentarzy: 0

"Mikołaj jest siatkarką" - Mikołajk…

Opublikowano: 08.12.2018 19:38

Komentarzy: 0

Finał "Szlachetnej Paczki" w Skarży…

Opublikowano: 08.12.2018 19:11

Komentarzy: 1

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

Opinie w GoWork.pl

Ostatnio na forum