20.01.2019 Ostatnia aktualizacja 22:31, 20.01.2019

Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Autor:
skarzysko24.pl
Opublikowano: 11 Sty 2019
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
Poniżej prezentujemy pierwszą część z serii wywiadów z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów – Moniką Czerwińską-Babiarz. Pierwszą rozmowę zdominował temat nieuczciwych praktyk rynkowych stosowanych przez przedstawicieli firm sprzedających prąd i gaz. Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu.

Skarzysko24.pl: Na czym polega praca Rzecznika?

Monika Czerwińska-Babiarz Powiatowy Rzecznik Konsumentów: Moja praca polega na udzielaniu porad i informacji konsumentom, z zakresu szeroko pojętego prawa konsumenckiego. Jednakże, aby zgłosić się do rzecznika w powiecie skarżyskim, należy spełniać dwa podstawowe warunki: należy być mieszkańcem powiatu skarżyskiego, oraz umowa, której dotyczy porada musi dotyczyć klienta jako osoby fizycznej, a nie przedsiębiorcy. To osoba fizyczna (konsument) mający problem ze sprzedawcą/przedsiębiorcą może zgłosić się po pomoc do rzecznika konsumentów. Właściwość miejscowa natomiast oznacza, iż to w jakim mieszkamy mieście czy powiecie tam szukamy rzecznika. Przykładowo mieszkaniec miasta Skarżysko-Kamienna czy gminy Bliżyn zgłasza się do rzecznika konsumentów w Skarżysku-Kamiennej, ale już mieszkaniec Parszowa, czyli powiatu starachowickiego do Rzecznika Konsumentów w Starachowicach.

Czy pomoc rzecznika jest odpłatna?

Pomoc jaką udziela rzecznik jest bezpłatna.

Z jakimi problemami w ostatnim czasie najczęściej się Pani spotyka?

W ostatnim czasie najwięcej zgłoszeń dotyczy, umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy [umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa przyp. red.]. Dotyczą ona takich sytuacji, kiedy do domów zwłaszcza osób starszych i samotnych, ale nie tylko, trafiają przedstawiciele firm sprzedających media (gaz, energia elektryczna). Przedstawiciele nie mówią o rzeczywistym celu wizyty, a podszywają się pod dotychczasowych dostawców.  Tłumaczą klientom, że jeżeli podpiszą dokumenty, które są tylko aneksem do umowy wysokość rachunków spadnie, będą mieć tańszy prąd, gaz. Nie informują w żaden sposób, że podpisanie tych dokumentów stanowi zawarcie umowy z nowym operatorem, sprzedawcą. Często konsekwencją takiej zmiany jest nałożenie kary przez dotychczasowego dostawcę za zerwanie umowy przed jej końcem.

Trudne są to sprawy do rozwiązania?

Są trudne zwłaszcza w przypadkach, gdy klient nie dostaje swojej kopii dokumentów, które podpisał. Bardzo często się zdarza, że klienci który zostaną „obsłużeni” przez przedstawiciela u siebie w domu, podpiszą dokumenty, a kopii dla siebie nie dostaną.

Jedna ze spółek sprzedających gaz i energię elektryczną stosuje nieuczciwe praktyki rynkowe w taki sposób, iż kiedy przedstawiciel (przedstawiciele) sprzedawcy odbierze już od klienta dane i konsument podpisze umowę, pobiera od klienta numer telefonu. Po krótkiej chwili klient otrzymuje telefon od firmy z zewnątrz, która ma już dane i numer klienta u którego przedstawiciel nadal się znajduje i nagrywa z klientem rozmowę gdzie pytają o to czy dostał dokumenty, a ten potwierdza. Takie nagranie jest przesyłane rzecznikowi i trudno jest wybrnąć, bo nie dość, że firma dysponuje podpisanymi dokumentami z podpisanym oświadczeniem konsumenta, iż ze wszystkim się zapoznał i o wszystkim wie to jeszcze jest nagranie rozmowy. Szkopuł polega na tym, że ta rozmowa jest nagrywana w momencie kiedy jeszcze przedstawiciel jest u konsumenta, który te dokumenty ma. Po skończonej rozmowie przedstawiciel wychodzi razem z dokumentami nie zostawiając żadnego egzemplarza podpisanych dokumentów konsumentowi.

Co powinna zrobić osoba która została w ten sposób oszukana?

Klient ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej po za lokalem przedsiębiorcy w ciągu 14 dni od jej podpisania. Wystarczy napisać i wysłać krótkie oświadczenie o treści: „Oświadczam, że odstępuję od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w dniu …” z podaniem swoich danych: imię i nazwisko oraz adres zamieszkania i przesłać je na adres pocztowy przedsiębiorcy, koniecznie listem poleconym. Do umowy powinien być dołączony wzór takiego oświadczenia, natomiast jeśli takowego wzoru nie ma, a klient nie jest czegoś pewny lub ma jakieś wątpliwości może zgłosić się do rzecznika. Ale najważniejsze to pamiętać o terminie 14 dni, czasami przedsiębiorcy wydłużają ten okres, ale jest to jedynie ich dobra wola.

Czy także w tym przypadku obowiązuje zasada gdzie klient, który nie został poinformowany o prawie do odstąpienia ma rok na odstąpienie od umowy.

Tak ale jest to ciężkie do udowodnienia jeżeli klient nie ma dokumentów, a w firmie dokumenty są gdzie klient podpisał oświadczenie, że został o wszystkim pouczony. Dodatkowo kiedy firma dysponuje nagraniem rozmowy z samym konsumentem, który potwierdza, że został o wszystkim poinformowany, że został pouczony o prawie odstąpienia od umowy i że otrzymał komplet dokumentów.

Co dzieje się w przypadku kiedy mediacje nie przynoszą rezultatu, ponieważ firma stoi okoniem, a konsument też jest pewny swego?

W zależności od charakteru sprawy, ale kiedy możliwości rzecznika się wyczerpują i nie uzyska się oczekiwanych rezultatów. Zarówno klient może wstąpić na drogę sądową, jak i firma może to zrobić, np. gdy klient nie płaci rachunków. Można także wcześniej skorzystać z pomocy innych instytucji, które mają szersze kompetencje niż PRK np. w przypadku sporów z firmami telekomunikacyjnymi jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej, a w przypadku m.in. ubezpieczeń, usług finansowych,  konsument może wystąpić do Rzecznika Finansowego.

A już za tydzień porozmawiamy na temat reklamacji i umów telekomunikacyjnych.


Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

Ostatnio opublikowane

Skarżysko murem za Owsiakiem. Minuta ciszy dl…

Opublikowano: 20.01.2019 21:00

Komentarzy: 0

HALPN: Siódma kolejka spotkań

Opublikowano: 20.01.2019 18:33

Komentarzy: 0

Obchody 156. rocznicy wybuchu Powstania Stycz…

Opublikowano: 19.01.2019 13:47

Komentarzy: 0

XXVI Marsz Szlakiem Powstańców Styczniowych S…

Opublikowano: 19.01.2019 10:46

Komentarzy: 1

Promocja książki Sebastiana Piątkowskiego „Sk…

Opublikowano: 18.01.2019 22:16

Komentarzy: 0

Wernisaż wystawy poplenerowej "Ameliówka…

Opublikowano: 18.01.2019 19:44

Komentarzy: 6

Ustalają, kto potrącił pieszego na pasach i u…

Opublikowano: 18.01.2019 10:08

Komentarzy: 0

Nagrodzeni za wzorową służbę

Opublikowano: 17.01.2019 12:29

Komentarzy: 2

Kłopot z kolejnym kolejowym przetargiem? Tym …

Opublikowano: 17.01.2019 10:03

Komentarzy: 8

Wyślą Światełko do Nieba

Opublikowano: 17.01.2019 09:23

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

Opinie w GoWork.pl

Ostatnio na forum