19.09.2019 Ostatnia aktualizacja 13:14, 19.09.2019

O tunelu przy dworcu PKP raz jeszcze

Autor:
MB
Opublikowano: 19 Kwi 2019
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
Raz jeszcze o sprawie budowy tunelu pieszo-rowerowego w obrębie stacji Skarżysko-Kamienna.  O losy tej inwestycji (przetarg na realizację ww. zadania unieważniono ze względu na fakt, że oferty złożone w przetargu znacznie przekraczały pulę środków finansowych przeznaczonych na ten cel przez zamawiającego) przedstawicieli PKP PLK oficjalnie zapytała poseł Marzena Okła-Drewnowicz.  Jaką otrzymała odpowiedź?

Przypomnijmy - w połowie sierpnia br. (w praktyce na inaugurację kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi) w Skarżysku-Kamiennej - w obecności przedstawicieli władz samorządu miejskiego i powiatowego - podpisano pre-umowę na dofinansowanie inwestycji, a na początku września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (inwestor) ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach wspomnianego wcześniej zadania inwestycyjnego.

W ramach zadania zaplanowano nie tylko budowę przejścia pod torami spełniającego funkcję tunelu pieszo-rowerowego, połączonego ze zmodernizowanym budynkiem dworca (modernizacja którego prowadzona będzie w ramach odrębnego projektu, realizowanego przez PKP S.A. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), ale także przebudowę i dostosowanie do współczesnych wymogów peronów nr 1 i nr 2 (peron nr 3 jest już modernizowany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 25).

Tunel pieszo-rowerowy według założeń miał mieć około 127 metrów długości, ok 6. m szerokości i 2,7 m wysokości. Planowano wejście oraz wjazd dla rowerów do tunelu pod stronie dworca, i wyjście i wyjazd z niego od strony osiedla Kamienna. Planowano również dostęp do tunelu z każdego z peronów dworcowych - na peron 2 i 3 będzie można byłoby dostać się schodami albo windą, a na peron pierwszy można byłoby dostać się z tunelu lub do tunelu schodami, windą oraz pochylnią. W ramach projektu „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” zaplanowano do wykonania także szereg innych prac - m.in. w zakresie odwodnienia torów stacyjnych, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki. Wszystko miało być zrealizowane do końca 2020 roku.

Pod koniec października 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały informację dot. otwarcia ofert złożonych w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna”. Okazało się, że do przetargu stanęły tylko dwie firmy / konsorcja, a w dodatku ich oferty znacznie przekraczały 45 mln PLN zabezpieczone na realizację zadania przez zamawiającego. Tańsza z ofert (złożona przez ZUE S.A. z Krakowa) opiewała na kwotę prawie ... 85 mln PLN, droższa (złożona przez konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o. o. z Warszawy i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe „RAJBUD" Sp. z o.o. z Szymbarku) na kwotę 104,5 mln PLN.  Po kilku miesiącach zwlekania z rozstrzygnięciem przetargu pod koniec marca br. zamawiający zdecydował się ostatecznie na unieważnienie przetargu.

Jeszcze przed ogłoszeniem wspomnianej decyzji o losach przetargu o dalsze losy tunelu w swoim piśmie do PKP PLK pytała poseł Marzena Okła-Drewnowicz. Jaką odpowiedź otrzymała?

"W odpowiedzi na pismo (...) dotyczące budowy tunelu pod torami w obrębie stacji kolejowej Skarżysko-Kamienna PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „Spółka") przekazują poniższe informacje. W postępowaniu przetargowym prowadzonym w trybie „projektuj i buduj" dla projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna" najniższa złożona oferta wynosiła ok. 70 mln zł i znacznie przekroczyła budżet projektu wynoszący 37,2 mln zł.

Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego (dalej: „UMWŚ") nie dysponuje on środkami umożliwiającymi zwiększenie finansowania projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Niemniej UMWŚ wyraził wolę rozważenia ograniczenia zakresu wskazanego projektu, pod warunkiem że nie miałoby to wpływu na spełnienie kryteriów jego wyboru.

Obecnie w Spółce finalizowane są analizy możliwości ograniczenia zakresu ww. projektu, wśród których znajdują się propozycje m.in. rezygnacji z wymiany nawierzchni torowej i rozjazdów, poza pracami wynikającymi bezpośrednio z budowy konstrukcji przejścia pod torami; ograniczenia wymiany sieci trakcyjnej do konstrukcji wsporczych wchodzących w kolizję z projektowanym przejściem pod torami: wyburzenia budynku dyżurnego peronowego na peronie nr 2 wraz z przeniesieniem wskazanego stanowiska do nowego obiektu przy peronie nr 1: rezygnacji z wszystkich planowanych prac na terenie sekcji eksploatacji.

Na chwilę obecną ostateczne decyzje odnośnie zakresu prac i sposobu dalszej realizacji projektu nie zostały podjęte." - czytamy w piśmie podpisanym przez członków Zarządu PKP PLK S.A.: Arnolda Brescha i Piotra Majerczaka.

Zgodnie w niedawnymi zapewnieniami przedstawicieli PKP PLK S.A., ogłoszenie kolejnego przetargu ma nastąpić jeszcze w tym roku. 




Komentarze

+1admiral2019-04-23 14:50#10
Cytuję Corbusier:
Albo... dać sobie siana z tym tunelem i zaprojektować fajną, nowoczesną, efektowną kładkę pieszą nad torami. Ogłosić konkurs ogólnopolski na projekt kładki i wybudować coś unikatowego czym Skarżysko mogłoby się pochwalić. Kładka piesza częściowo zadaszona, z windami i z podjazdem dla rowerów będzie na pewno tańsza w budowie i zdecydowanie tańsza w utrzymaniu niż tunel.
I nie zapominajmy o walorze widokowym:)


Kładka dla miasta jak Skarżysko będzie wystarczająca. Tak jak piszesz, oświetlona, zadaszona z windami. Nie trzeba na to milionów a lepsza nie potrzebna.
Tylko widzisz tutaj lepiej się cieszyć, że się nie udało, bo można za inwestycję PKP zwalić winę na korniga. Nie ważne jest, że nie będzie kładki /tunelu. Ważne, że można wytknąć, że się nie udało i przypisać winę do korniga, bo nie jest z pisu....
w tym przypadku to i złota kładka nie pomoże
Cytuj
+9Corbusier2019-04-23 09:04#9
Albo... dać sobie siana z tym tunelem i zaprojektować fajną, nowoczesną, efektowną kładkę pieszą nad torami. Ogłosić konkurs ogólnopolski na projekt kładki i wybudować coś unikatowego czym Skarżysko mogłoby się pochwalić. Kładka piesza częściowo zadaszona, z windami i z podjazdem dla rowerów będzie na pewno tańsza w budowie i zdecydowanie tańsza w utrzymaniu niż tunel.
I nie zapominajmy o walorze widokowym:)
Cytuj
+1barnaba2019-04-22 16:18#8
Jak widać i Prezydent i Pani Poseł są zupełnie niekompetentni i do tych osób zupełny brak zaufania ! Kompromitacja na całego !
Cytuj
+2AdminNimda2019-04-21 13:03#7
Cytuję podrózny:
Co ma wspólnego z przejściem pieszo-rowerowym pod torami np. budka dyżurnego ruch na drugim końcu 2 peronu, system sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki, wymiana sieci trakcyjnej, nawierzchni torów, rozjazdów? Wykonanie tunelu z wejściami na perony i windy dla niepełnosprawnych plus odwodnienie, oświetlenie to koszt nawet nie 45 mln, a zaledwie ok.20 mln. Ale jak się chce jeszcze przebudować cały rejon stacji, to przejścia tunelem nie będzie.

Pytasz co ma wspólnego?
Ano to, że pieniądze na te inwestycje dostało PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (z programu Polska Wschodnia) na konkretne modernizacje linii kolejowych, przebudowę stacji, peronów i dworca kolejowego i tunelu łączącego tenże dworzec z peronami. Więc kasę kolej będzie wydawać na swoje potrzeby (zgodnie z programami), a nie na wymysły skarżyskich władz powiatowych. Oni chcieli przy okazji tej inwestycji pociągnąć tunel dalej, tak żeby łączył dwa osiedla... dlatego miasto też chciało się dorzucić, gdyby się to udało. Ale jak widać nic z tego nie będzie.
Cytuj
+19Śmichy2019-04-20 11:08#6
Pewien "menedżer" podpisał PRE umowę przed wyborami sprytnie chcąc podpiąć się pod nie swój sukces na który wogole nie miał wpływu. Pokazała to właśnie sytuacja z tym tunelem że został anulowany.
Pseudo - Menedżer co nic nie umiał załatwić pisze, cytuje:
"warto było na przestrzeni trzech lat odbyć kilkanaście spotkań roboczych w Kielcach, Skarżysku oraz Warszawie w trakcie których wspólnie lobbowalismy o realizację tejże inwestycji".
Kto dał wam prawo jakieś PRE umowy podpisywać ktore nie mają najmniejszego znaczenia?
Prosty lud pomyśli że to normalna umowa i na 100% inwestycja powstanie. Osmieszyliscie się i zbłaźniliscie. Nie można nic co mówicie traktować poważnie i ufać. Totalna porażka i fałszywa propaganda sukcesu. A podczas tych kadencji nie ma żadnych sukcesów. Tylko porażki i skandale. A miasto za to przepłaca bardzo duzo pieniędzy. KK = MOD. Pamiętam że "menedżer" też robił zdjęcia do mediów na Bernatce że już Arkę zaczynają budować. Lata temu. Do dziś nie powstała. Zastanawiam się jak można być tak strasznie nieskutecznym cieniasem. Dziecko bawi się w dorosłego. I jeszcze załatwił sobie aby uchwalili mu najwyższa pensję z możliwych na którą wogole nie zapracował.
Cytuj
+13Stachu_Jones2019-04-20 07:30#5
Najważniejsze, że ciemny lud znów uwierzył w "Mamy to! Szczegóły wkrótce" i zagłosował jak trzeba, więc zabawa trwa, kasa dalej płynie szerokim strumieniem, a miasto stacza się po równi pochyłej.
Cytuj
+5Darko2019-04-19 21:49#4
Trzeba od nowa zaplanować projekt budowy tunelu bez żadnych bajerów. Wystarczy zrobić dość duży wlot i wylot po obu stronach, aby nie było płaczów o to, że ktoś rowerem jedzie... Przy peronie obok dworca nie robiłbym nic, bo i tak do tunelu będzie można się dostać przed/na dworcu, a zrobienie tych kilkunastu metrów w tył nikomu szkody nie wyrządzi, bo i tak będzie szybciej po drugiej stronie niż teraz przechodząc górą. A przy pozostałych walną wejścia/wyjścia po dwóch stronach + jedną windę i wtedy nawet ta kwota przeznaczona na ten tunel nie zostanie wykorzystana. Wystarczy tylko chcieć, a nie bawić się w polityczne wojenki, że ta władza nie da, jak my wygramy, to damy, a tak naprawdę będzie to samo...
Cytuj
+8Kalinka2019-04-19 16:37#3
Obecnie remontowany jest trzeci peron na stacji skarżysko-kamienna zastanawia mnie jedno jak rozwiązane będzie przejście dla niepełnosprawnych które wcześniej było na końcu peronu w kierunku Kielc nie chodzi też o niepełnosprawnych ale wielu ludzi zamiast dźwigać ciężkie walizki po schodach mogli spokojnie przetoczyć je łącznikiem łączącym wszystkie perony teraz czegoś takiego nie ma a tunelu nie ma i nie będzie jeszcze długo moi drodzy
Cytuj
0podrózny2019-04-19 15:49#2
Co ma wspólnego z przejściem pieszo-rowerowym pod torami np. budka dyżurnego ruch na drugim końcu 2 peronu, system sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki, wymiana sieci trakcyjnej, nawierzchni torów, rozjazdów? Wykonanie tunelu z wejściami na perony i windy dla niepełnosprawnych plus odwodnienie, oświetlenie to koszt nawet nie 45 mln, a zaledwie ok.20 mln. Ale jak się chce jeszcze przebudować cały rejon stacji, to przejścia tunelem nie będzie.
Cytuj
+14Głos2019-04-19 13:54#1
Pani poseł MOD ma przecież duże doświadczenie w przedstawionym w artykule zakresie. Dziwi zatem fakt, że nie przewidziała tej sytuacji i uczestniczyła w szopce pt. "Mamy to!". No, ale to było przed wyborami, to zapewne była więc szopka przedwyborcza, a uczestnictwo w niej świadome. Cokolwiek by dziś nie robiła, wygląda to najłagodniej mówiąc- groteskowo. Pni poseł, tak bzdurnej i nieudolnej polityki w pani wykonaniu mało kto się spodziewał. Niestety postawiła pani na najgorszego z możliwych konia i tego Pani nie jestem w stanie wybaczyć. Skarżysko przegrywa z kolesiostwem, butą, ustawianymi konkursami i tworzeniem ciepłych posadek dla swoich. I pani w tym czynnie uczestniczy- niestety dla miasta i jego mieszkańców.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

Ostatnio opublikowane

Mesko wyprodukuje pociski rakietowe Feniks dl…

Opublikowano: 19.09.2019 13:44

Komentarzy: 0

Koncert charytatywny dla "Kupera". …

Opublikowano: 18.09.2019 20:49

Komentarzy: 0

14 uczniów ZSTM otrzyma stypendia ufundowane …

Opublikowano: 18.09.2019 14:29

Komentarzy: 0

Drogowcy kładą warstwę ścieralną nawierzchni …

Opublikowano: 17.09.2019 20:44

Komentarzy: 3

Jerzy Materek z kampanią w Skarżysku-Kamienne…

Opublikowano: 17.09.2019 20:12

Komentarzy: 2

Nowoczesne pojazdy na torach zwiększą bezpiec…

Opublikowano: 17.09.2019 11:39

Komentarzy: 0

Kierował mimo sądowego zakazu i nie zatrzymał…

Opublikowano: 17.09.2019 10:49

Komentarzy: 0

Rezerwy Granatu z kompletem punktów. Zwycięst…

Opublikowano: 16.09.2019 22:10

Komentarzy: 0

Orlicz Suchedniów postraszył lidera, remis by…

Opublikowano: 16.09.2019 20:43

Komentarzy: 0

ALPN: 10 kolejka spotkań

Opublikowano: 16.09.2019 18:24

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

Opinie w GoWork.pl

Ostatnio na forum

  • Brak postów do publikacji.