
Przewozy pasażerskie na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna zostały zawieszone w 2009 r. Od tego czasu wspomniany fragment linii kolejowej nr 25 (poza krótkimi epizodami z czasowym przywróceniem komunikacji kolejowej na odcinku linii w woj. łódzkim - z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna) nie odgrywa więc istotnego elementu w siatce połączeń regionalnych i międzywojewódzkich - a mógłby.
W ubiegłym roku samorząd województwa zadeklarował, że przy współpracy z samorządem województwa łódzkiego chce doprowadzić do modernizacji i elektryfikacji odcinka Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna za środki z Programu Kolej Plus. Złożono niezbędne dokumenty i wspomniana inwestycja została zakwalifikowana do II etapu naboru wniosków. W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, a także przygotowanie innych niezbędnych dokumentów, opinii oraz wniosków z konsultacji społecznych. Samorządy będą musiały również przedłożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Na podstawie tych dokumentów utworzona zostanie list rankingowa projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku, a jego wartość to 6,6 mld PLN, w tym 5,6 mld PLN stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Jak się okazuje, złożenie wniosku do Programu Kolej Plus to nie jedyne działanie samorządu województwa świętokrzyskiego mające na celu przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na linii 25. Organizację regularnych połączeń pasażerskich z Łodzi Kaliskiej przez Skarżysko-Kamienną do Rzeszowa do czasu ewentualnej elektryfikacji linii ma bowiem umożliwić zakup czterech hybrydowych zespołów trakcyjnych (które oprócz silników elektrycznych posiadają też silniki spalinowe, które pozwalają na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej).
Świętokrzyski samorząd wojewódzki chce pozyskać środki na ten cel ze środków unijnego Funduszu Odbudowy (Krajowego Programu Odbudowy / KPO). Pojazdy mają być czteroczłonowe, mają mieć zwiększoną przestrzeń do przewozu rowerów i odznaczać się podwyższonym standardem. Każdy ze składów ma mieścić od 380 do 400 pasażerów (w tym 150-170 miejsc siedzących). Co ważne - docelowym miejscem ich stacjonowania ma być Skarżysko-Kamienna.
Wspomniane składy umożliwiłyby uruchomienie połączeń kolejowych w relacjach (w obu kierunkach): Skarżysko-Kamienna - Łódź Kaliska, Łódź Kaliska - Końskie - Skarżysko-Kamienna - Starachowice - Rzeszów. W tym ostatnim przypadku mają więc umożliwić uruchomienie połączeń między stolicami dwóch sąsiednich województw najkrótszą możliwą kolejową trasą.



Foto: Newag S.A.
Komentarze
http://mapa.plk-sa.pl/