
Projektem uchwały ws. ustalenia cen maksymalnych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym o charakterze użyteczności publicznej w komunikacji miejskiej w Skarżysku-Kamiennej oraz opłaty dodatkowej i manipulacyjnej (zawierającym nowy cennik ) przygotowanego przez służby prezydenta radni Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej zajęli się pod koniec maja br. .
Konieczność wprowadzenia zmian ujęto w uzasadnieniu projektu uchwały, w którym czytamy m.in.: "Zadaniem organizatora publicznego transportu zbiorowego jest dbałość nie tylko o jego stałych użytkowników, ale pozyskiwanie coraz większej liczby pasażerów, zatem zasadnym jest dostosowanie rodzajów biletów oraz cennika opłat do obecnej sytuacji rynkowej oraz zmieniających się standardów transportowych. W związku z powyższym opierając się na badaniach marketingowych wielkości popytu na usługi przewozowe skarżyskiej komunikacji miejskiej oraz analizie wyników sprzedaży biletów, proponuje się znaczne uproszczenie obecnie obowiązującej taryfy opłat przede wszystkim poprzez:
- ujednolicenie poziomu ulg
- wprowadzenie jednej ulgi gminnej/ustawowej
- w wysokości 50% (przy zachowaniu ulg socjalnych),
- wprowadzeniu biletów czasowych, które umożliwią pasażerom przesiadanie się w ramach jednej podróży bez konieczności wnoszenia dodatkowej opłaty,
- wprowadzenie biletu 24-godzinnego,
- wprowadzenie 30-dniowego biletu sieciowego imiennego lub na okaziciela pozwalającego na dowolne przemieszczanie się wszystkimi liniami w okresie jego ważności.
Podczas dyskusji nad projektem uchwały podczas komisji RM, radni zwracali uwagę, że chociaż w uzasadnieniu wiele mówi się o uproszczeniu cennika i jest kilka pozytywnych zmian (jak wprowadzenie biletów czasowych), to nie da się nie zauważyć, że wprowadzenie nowego cennika wiąże się w praktyce z wprowadzeniem podwyżek za najpopularniejsze bilety.
- Musimy pamiętać, że w innych miastach jest już podobny poziom cen, równamy więc do obowiązujących standardów. - tłumaczyła przedstawicielka Urzędu Miasta Skarżyska-Kamiennej. - Wolałbym - jeśli mówimy o standardach w kontekście komunikacji miejskiej - byśmy mówili przede wszystkim o podnoszeniu standardów w zakresie jakości świadczonych usług i poprawy komfortu podróżowania, a nie podwyżek cen biletów - powiedział radny Konrad Wikarjusz.
Podczas sesji radni zwrócili uwagę na fakt, że niektóre linie mają planowy przejazd zaplanowany na 40-45 minut, a w związku z trwającą przebudową wiaduktu w ciągu al. Piłsudskiego ten czas często znacząco się wydłuża. - Przyjrzyjmy się np. rozkładowi linii nr 25 Bór - Łyżwy. Kursy planowe od przystanku początkowego do końcowego trwają ponad 40 minut, a trasa prowadzi przez mocno zakorkowane (szczególnie w godzinach szczytu) ulice. W cenniku podstawowy okres ważności biletu to 45 minut - w obecnej sytuacji przynajmniej część z kursów np. na wspomnianej będzie trwała dłużej - co wtedy? Pasażer ma wykupić lub skasować kolejny bilet? A jak tego nie zrobi i czas trwania podróży będzie dłuższy? - jak podejdą do sprawy kontrolerzy? Podejdźmy do tego racjonalnie, oszczędźmy nerwów i niepotrzebnych kosztów mieszkańcom - przynajmniej na okres budowy wiaduktów wprowadźmy jeden okres ważności biletu - 60 minut, po zakończeniu przebudowy możemy przecież wrócić do pierwotnej wersji kształtu cennika - powiedział radny Konrad Wikarjusz.
- Słuszna uwaga - powiedział Przewodniczący Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej Leszek Golik. Chwilę potem Golik stwierdził jednak, że nie wiadomo, jaka może skala takich problemów. - Pewnie kontrolerzy podejdą do sprawy racjonalnie. Możemy poobserwować jak cennik będzie funkcjonował w praktyce, w razie czego zmiany zawsze można wprowadzić - dodał.
- Kontrolerzy pracują na podstawie dokumentów przygotowywanych przez radę i prezydenta. Nie powinniśmy zostawiać im możliwości interpretacji w takich sytuacjach. Jeśli przyjmujemy zupełnie nowy cennik i wiemy jaką obecnie przez wspomniany remont mamy sytuację w mieście, to rozwiążmy potencjalny problem od razu. Klient komunikacji miejskiej powinien podróżować bez konieczności nerwowego spoglądania na zegarek "dojadę do końca w 45 minut, czy nie" - odpowiedział radny Konrad Wikarjusz.
- Powinniśmy zwrócić również uwagę na to, że wydłużenie czasu biletu byłoby przydatne również dla osób, które ze względu na wspomniany remont i wprowadzone objazdy muszą się przesiadać - dodał radny Grzegorz Łapaj.
- Problem zgłoszony przez radnego Wikarjusza, rzeczywiście może występować - szczególnie w liniach łączących osiedla peryferyjne. Poczekajmy jednak na to, czy mieszkańcy będą zgłaszali jakieś problemy w tym względzie. Przyjrzyjmy się temu, a jak powiedział przewodniczący - czas na zmiany zawsze będzie - stwierdził radny Andrzej Warwas.
Po zapewnieniu przez Naczelnika Wydziału Dróg i Transportu UM w Skarżysku-Kamiennej Zygmunta Żebrowskiego o bieżącym monitoringu ewentualnych problemów we wspomnianym wcześniej obszarze i reagowaniu na nie na bieżąco, nowy cennik przyjęto bez czasowego wydłużenia podstawowego okresu ważności biletu.

Lp. | Rodzaj biletu | Cena |
Jednorazowy w przedsprzedaży | ||
1. | Normalny ważny przez 45 minut | 3,00 zł |
2. | Ulgowy ustawowy i gminny ważny przez 45 minut | 1,50 zł |
3. | Socjalny ważny przez 45 minut | 1,00 zł |
4. | Ulgowy z Kartą Dużej Rodziny ważny przez 45 min | 0,50 zł |
Jednorazowy nabyty u kierowcy | ||
5. | Normalny ważny przez 60 minut | 4,00 zł |
6. | Ulgowy ustawowy i gminny ważny przez 60 minut | 2,00 zł |
7. | Socjalny ważny przez 60 minut | 1,50 zł |
Karnet nabyty u kierowcy | ||
8. | Karnet składający się z 4 odcinków po 1,50 zł umożliwiający dwa przejazdy bez ulgi lub cztery przejazdy ulgowe Jeden odcinek karnetu odpowiada jednemu biletowi jednorazowemu ulgowemu w przedsprzedaży (ulga ustawowa i gminna) ważnemu przez45 minut. Dwa odcinki karnetu odpowiadają jednemu biletowi jednorazowemu w przedsprzedaży normalnemu ważnemu przez 45 minut. |
6,00 zł |
24-godzinny nabyty u kierowcy | ||
9. | Normalny | 8,00 zł |
10. | Ulgowy | 4,00 zł |
Okresowy | ||
11. | 30-dniowy normalny sieciowy (imienny lub na okaziciela) |
84,00 zł |
12. | 30-dniowy ulgowy sieciowy (imienny lub na okaziciela) |
42,00 zł |
13. | 30-dniowy socjalny sieciowy (imienny) | 30,00 zł |
Komentarze
Dobrze że już nie jeżdżą mikrobusy bo miejsca nie było w ogóle.
Nie oszukujmy się autobusy jezdza kiedy chcą i puste albo 2 osoby jada, w latach 90 wysiadalo się z pociągu i jechalo autobusem czerwonym do domu dziś tak nie ma i sa ohydnie pomalowane jak by ktoś je oxxxxl.
Co do biletow powinny być normalne przesiadkowe np.:75 albo 80 minut.Dzis wiekszosc ma samochody a autobusy jada tylko jak trzeba babcie do kościoła zawiez albo przywieź,to jakies chore w piątek 1000 lecia jechalo od 6 rano do 18 tylko 15 autobusow!!!!
- piąte miejsce od końca w/s funduszy norweskich i ich brak
- zwolnienia 40 opiekunek w MOPS Skarzysko - pracujących z najniższym wynagrodzeniem
- likwidacja działu opiekunek w MOPS Skarzysko -
- a teraz podwyżki cen biletów
Ludzie, w ramach sprostowania.
Czy ja gdzieś napisałem, żeby zrezygnować z biletów papierowych? Skycash jest jedną z opcji zakupu biletów, nie jedyną.
Do tego brakuje chęci, idei, a przede wszystkim Status Quo jest wygodne dla władz.
Przy reformie KM to miasto - UM - musi układać trasy, brać odpowiedzialność za rozkład, za ceny biletów, za przystanki, za dobrze ułożony i rozpisany przetarg, kontrolować czystość, estetykę, a nie zwalać wszystko na nieudolny MKS, który ledwo zipie zasilony kroplówką $$.
To wygodny układ.
ps.
Ciekawe co z 7 obiecanymi autobusami w nowoczesnym standardzie w pakiecie z wiaduktem? W mieście obok na S, takich autobusów ma być 20 lub więcej - czyli de facto wymienią wszystkie na nowe.
U nas króluje demobil z niemieckiej wystawki. Jest się czym chwalić