05.08.2020 Ostatnia aktualizacja 13:04, 05.08.2020

Dopiero 23 miejsce MOB

Autor:
wikary
Opublikowano: 20 Mar 2008
Oceń:
1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
Bałtów był najczęściej odwiedzanym w ubiegłym roku przez turystów miejscem w regionie. Do Parku Jurajskiego, Zwierzyńca, Krainy Koni i innych atrakcji przyjechało w sumie ok. 300 tys. osób, prawie 10 tys. zorganizowanych wycieczek. Na kolejnych miejscach plasują się Świętokrzyski Park Narodowy i klasztor na Świętym Krzyżu.

Dopiero 23 miejsce zajęło Muzeum im. Orła Białego - jedyny "przedstawiciel" Skarżyska w zestawieniu 25 największych atrakcji turystycznych województwa świętokrzyskiego w 2007 roku..

Największe atrakcje turystyczne 2007 roku (TOP 25):
(na podstawie danych nadesłanych przez właścicieli i gospodarzy obiektów do urzędu marszałkowskiego)

1. Bałtów - ok. 300 tys. osób,
2. Świętokrzyski Park Narodowy - 177 600,
3. klasztor na Świętym Krzyżu - 175 696,
4. zamek w Chęcinach - ok. 110 000,
5. Jaskinia "Raj" - 100 095,
6. zamek Krzyżtopór - 81 485,
7. podziemna trasa w Sandomierzu - 78 000,
8. Zespół Pałacowy w Kurozwękach - 76 283,
9. Muzeum Okręgowe w Sandomierzu (Zamek i Ratusz) - 69 705,
10. Brama Opatowska w Sandomierzu - 63 000,
11. Park Etnograficzny w Tokarni - 62 663,
12. Krzemionki - 59 766,
13. Uzdrowisko Busko Zdrój - 52 418 (kuracjusze),
14. sanktuarium w Kałkowie-Godowie - 44 584 (pielgrzymi w grupach zorganizowanych),
15. Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku - 34 005,
16. Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach - 32 023,
17. Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach - 26 476,
18. Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie - 25 249,
19. Muzeum Narodowe w Kielcach (Pałac Biskupów Krakowskich) - 23 498,
20. Muzeum Regionalne w Wiślicy - 21 746,
21. Muzeum Martyrologii Wsi Polskiej w Michniowie - 20 901,
22. Zamek Rycerski w Sobkowie - ok. 20 000,
23. Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku - 19 698,
24. Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu - 17 479,
25. Ciuchcia Ekspres Ponidzie - 16 788.

Dla "Gazety"
Jacek Kowalczyk

dyrektor departamentu promocji, edukacji, kultury, sportu i turystyki urzędu marszałkowskiego

- Powodzenie Bałtowa nie dziwi. Corocznie uzupełniają ofertę dla turystów, dbają o promocję. ŚPN i Święty Krzyż też osiągnęły świetny rezultat, udało im się utrzymać wysoką frekwencję z roku milenijnego. Kurozwęki zaczynają tętnić życiem, choć nie mają dobrego położenia. Krzyżtopór nie ma jeszcze odpowiedniej infrastruktury, ale jest dobrze promowany i przyciąga turystów. W Kielcach Muzeum Zabawek i Zabawy robi dużo imprez, a efekt także widać. Problemem jest Muzeum Narodowe, które musi zmienić sposób promowania, aby poprawić ten zły wynik. Rozczarowuje mnie także Sandomierz. Na podstawie liczby zwiedzających poszczególne obiekty można wnioskować, że to miasto, naszą perłę, odwiedziło w ubiegłym roku nie więcej niż 100 tys. turystów. A powinno być trzy razy tyle, jak w Bałtowie.

Opracowano na podst. "Bałtów przyciąga najwięcej turystów" J.Kędracki i M.Rosmanowska. Gazeta Wyborcza.

s24: Od kilku lat Muzeum im.Orła Białego uchodzi w Skarżysku za turystyczną ikonę, jeden z głównych filarów promocji turystycznej oferty miasta. Po powyższym zestawieniu widać, że coś nie gra albo w samej promocji, albo w samym Muzeum. Co należy zmienić?

pierwsin.png


Komentarze

0M.S2008-03-24 16:11#12
Publow:
>...Co jest zatem wyznacznikiem sukcesu muzeum takiego jak MOB?
>...Licznik odwiedzin na stronie www czy liczba odwiedzin w realu?

Pytanie retoryczne Publow ale: bardzo wielu nauczycieli
planujących wycieczki po regionie (tu: świętokrzyskim)
najpierw zapoznaje się 'z tematem' na stronach internetowych.
MOB posiada własną witrynę i tam jest doskonałe miejsce
(choć nie tylko tam) - aby zamieszczać efekty takiej digitalizacji.

Im więcej dostępnej informacji - tym lepiej. Sporo ludzi szuka też (a zapewne jeszcze więcej szukać będzie) informacji o swoim mieście, mniej lub bardziej znanych faktach, o swoich przodkach, znajomych i rodzinie.

W MOB można bardzo wiele ciekawych informacji znaleźć.
Dobrze, aby ta wiedza była bardziej dostępna, przystępna - także dla Internautów, których przybywa w postępie geometrycznym a Internet jest dla wielu podstawowym źródłem wiedzy.

Digitalizacja zbiorów (m. inn. archiwum) to jedynie poszerzenie
tej wiedzy. Promocja ma ścisły związek z dostępem do niej,
a to wszystko ma przełożenie na liczbę odwiedzin - tych 'w realu'.

To jedynie jeden z pomysłów, korelowany na dostęp do informacji
oraz jej poszerzenie.

Jeśli powiększy się teren, jaki będzie miało do dyspozycji MOB,
zapewne będzie można zrobić plenerową ekspozycję:
'stacjonujący w lesie oddział partyzncki...' i kilka innych...

Z tego co słyszałem, są i takie plany.

Najlepiej jednak, gdyby ktoś znalazł w okolicy MOB ślady dinozaurów i w efekcie mogło by powstać kiczowate muzeum na wzór i podobieństwo Bałtowa.. Czy o to chodzi? Ilość sprzedanych biletów to jeszcze nie wszystko.
Cytuj
0publow2008-03-24 14:49#11
:
I. Powstaniu pracowni dygitalizacji zbiorów, która może odegrać
znaczącą rolę w popularyzacji MOB (między innymi) poprzez:

1. Budowę i udostępnianie w internecie archiwum cyfrowego Muzeum Orła Białego.
2. Budowę i udostępnianie w Internecie biblioteki cyfrowej MOB
3. Budowę bazy danych i rozbudowę portalu internetowego MOB
4. Organizację wirtualnego zapoznania się z wystawami tematycznymi MOB


Co jest zatem wyznacznikiem sukcesu muzeum takiego jak MOB?
Licznik odwiedzin na stronie www czy liczba odwiedzin w realu?
Cytuj
0M.S2008-03-24 13:58#10
Doinwestowanie (= promocja) MOB może polegać na:

I. Powstaniu pracowni dygitalizacji zbiorów, która może odegrać
znaczącą rolę w popularyzacji MOB (między innymi) poprzez:

1. Budowę i udostępnianie w internecie archiwum cyfrowego Muzeum Orła Białego.
2. Budowę i udostępnianie w Internecie biblioteki cyfrowej MOB
3. Budowę bazy danych i rozbudowę portalu internetowego MOB
4. Organizację wirtualnego zapoznania się z wystawami tematycznymi MOB
5. Budowę interaktywnej mapy cyfrowej 'Ścieżki do przeszłości naszego miasta...'
6. Upamiętnienie osób, które straciły życie w masowych egzekucjach na Borze i Brzasku, - poprzez cykliczne publikacje (w tym w mediach elektronicznych)
7. Digitalizację dokumentacji fotograficznej badań wykopaliskowych i poszukiwawczych.

II. Rozbudowie zaplecza magazynowo - konserwatorskiego (plany są znane)

III. Doprowadzenie do optymalnego wyglądu otoczenia MOB (chodniki, parking itp.)

Publow, plany (częściowo znane) w przyszłości zabezpieczą cześć przedstawionych problemów i sugestii. Jak na razie pozostaje nam oczekiwać na ich realizację.
Oby jak najszybciej.

Proszę wybaczyć, ale dla mnie mniej ważnym zagadnieniem jest powstanie kilku chodników tylko dlatego, że 'VIP' X lub Y mieszka nieopodal w/w chodnika. Jeśli myślimy o promocji Skarżyska, to MOB nierozerwalnie jest z tą promocją związane. W przedstawianym zestawieniu to MOB jest na PIERWSZYM miejscu a nie jakikolwiek inny obiekt.

Nie oczekujmy, aby MOB wygrało w statystykach odwiedzin z tak 'sztandarowymi' ikonami turystycznymi regionu świętokrzyskiego jak Święty Krzyż czy Jaskinia Raj lub kilka innych nadzwyczaj ciekawych miejsc. Pamiętajmy jednak o tym, że MOB przewodzi w tej statystyce w skali miasta.

Nadużyciem są twierdzenia: '...Póki co - pomysłów brak' oraz: '...MOB przegrywa praktycznie ze wszystkimi muzeami'. Polecam zapoznanie się z wykazem muzeów w regionie świętokrzyskim.
Cytuj
0publow2008-03-24 12:56#9
Póki co, pomysłów jakichkolwiek jest brak.
Statystyki nie kłamią. Nasze muzeum przegrywa nie tylko z większością obiektów turystycznych w regionie. Mało tego, przegrywa także praktycznie ze wszystkimi muzeami.

M.S.:
:
Oczywiście jesteśmy w stanie ulokować się wyżej, pod warunkiem: promocja = doinwestowanie MOB.

Wyjaśnij M.S, proszę, co rozumiesz pod tym enigmatycznym 'warunkiem'. Na czym miałaby polegać promocja?
Cytuj
0M.S2008-03-24 07:03#8
Pomysłów (mniej lub bardziej zwariowanych) jest kilka:
- dać do ręki młodemu uczestnikowi wycieczki 'pepeszę' i niech sprawdzi,jaki to ciężki karabin (o wiele cięższy niż wygląd mówi...)
- dać do ręki 'kałasznikowa' i niech odda serię ze ślepej amunicji /// oczywiście pod kontrolą /// (wrażenie zostanie na długo....)
- włączyć wieczorem reflektor przeciwlotniczy...
- zorganizować dla zwiedzających zawody w 'rzucie granatem'
- zorganizować rejs PTS-em (lub PTG) po zalewie rejowskim...
- uruchomić przy Muzeum czynną radiostację....
- dla grup szkolnych wykonać bezpłatnie Foto i wysłać na adres szkoły...

Zapewne uzbierało by się jeszcze sporo innych pomysłów.

Będą wydawane (prawdopodobnie) kolejne, ciekawe publikacje...

Na marginesie:

Publow:
>'....Nie przypominam sobie żadnych scen z ciężkimi bombardowaniam
> i kręconych na terenach Mesko. Pamiętam 'Listę Schindlera'
> - film na trwałe zapisany na kartach historii kina.

Miałem tą przyjemność 'grać' w tym filmie. 'Grało' (= statystowało) bardzo wielu pracowników Mesko. Hale produkcyjne oddawały doskonale klimat fabryk Schindlera... Nie zmienia to faktu, że szereg terenów poprodukcyjnych MESKO wybornie nadaje się na plan filmów o ciężkich bombardowaniach...

Przy okazji: Znajdujący się w zbiorze Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei wagon typu 'Blatt IIb1' (z roku 1884) w końcu lat dwudziestych XX wieku był własnością Państwowej Fabryki Amunicji w Skarżysku-Kamiennej.

Archaiczny - 'rasowy' wygląd sprawił, że pojazd 'zagrał' w reżyserowanej przez Stevena Spielberga 'Liście Schindlera'.

W roku 2001 nieużywany zabytkowy pojazd, PSMK odkupiło od Zakładów 'Mesko' S.A. Dobre (też) miejsce było by dla tego wagonu w Muzeum OB...
Cytuj
0publow2008-03-22 23:02#7
M.S.
:
MESKO? - jako dostarczyciel terenów służących potencjalnie
do kręcenia filmów z ciężkich bombardowań  jest warte uwagi.

Nie przypominam sobie żadnych scen z ciężkimi bombardowaniami kręconych na terenach Mesko.
Pamiętam 'Listę Schindlera' - film na trwałe zapisany na kartach historii kina.

M.S.
:
Bór? Brzask?  mocno są ulokowanie w świadomości Skarżyszczan.
Atrakcja turystyczna to jednak nie jest.

Czas uświadomić znaczenie tych miejsc u mieszkańców naszego regionu. To oni głównie są adresatami oferty MOB. Trudno oczekiwać, na chwilę obecną i najbliższą przynajmniej, że do MOB pofatyguje się specjalnie ktoś z, powiedzmy, Szczecina.

Istotą pomysłu, jaki przedstawiłem, jest właśnie owa przejażdżka amfibią i lekcja historii. Skoro zapraszamy do MOB to niech właśnie historia będzie najważniejsza. Zwłaszcza, że MOB nie traktuje tylko o historii Skarżyska i okolic.
Cytuj
0Monter2008-03-22 13:57#6
:
Wizyta w muzeum, gdzie eksponaty są prawie całkowicie statyczne, nieme czy wręcz niedostępne za tabliczką 'NIE DOTYKAĆ' nie jest atrakcją.


W ostanie wakacje Dyrektor Buńko w m.in. mojej obecność zrugał dzieci które weszły na jakiś eksponat... Płacić, oglądać, nie dotykać.. wpisać w statystyki odwiedzalności kolejnego klienta!?

A może by spróbować pozyskać dla muzeum takiego JELCZA, ogórka i zorganizować po okolicy wycieczki? Skarżysko to za mało, ale w promieniu okolicznych wsi i miasteczek coś do oglądania by się znalazło :-)

http://szwagropol.pl/index.php
Po Krakowie i w okolicach jeździć można w sezonie letnim takim wynalazkiem, JELCZEM CABRIO
http://szwagropol.pl/pics/bus1.jpg

Czy i kiedy zostaną otwarte ruiny pieca? Tyle lat tu mieszkam i nigdy tam nie byłem, zawsze zamknięte na kłódkę z informacją o kluczyku w muzeum. Krzaczory chyba już wycięte?
Cytuj
0M.S2008-03-22 12:34#5
Publow:
>.....Następnie zorganizować wycieczki z przewodnikiem po mieście.
>....Pokazać wszystko co warte pokazania...

A więc co?
1. MOB
2. OB.
3. STOP.

Rydno? Proszę wybaczyć, ale z całym szacunkiem dla tego
uroczego miejsca - jest to mizerna atrakcja turystyczna.

Bór? Brzask?  mocno są ulokowanie w świadomości Skarżyszczan.
Atrakcja turystyczna to jednak nie jest.

MESKO? - jako dostarczyciel terenów służących potencjalnie
do kręcenia filmów z ciężkich bombardowań  jest warte uwagi.

OW Rejów? Tak, po posprzątaniu terenu i renowacji obiektów
- może być interesujące....
Cytuj
0publow2008-03-22 10:51#4
Nasze muzeum ma potencjał, aby być w czubie takich rankingów.

Aby tak się stało, trzeba w nie po prostu... tchnąć życie.

Gdyby w Bałtowie utworzono tradycyjne muzeum archeologiczne, zamknięto trochę kości w gablotach i sklecono choćby kilka szkieletów to czy cieszyłby się taką sama popularnością? Wątpię.

Grupa docelowa Bałtowa to rodziny z DZIEĆMI. Czy muzeum ww. formie byłoby tak samo atrakcyjne dla dzieci? Wątpię.

Podobnie jest z MOB.
Dziś dzieci mają dostęp do gier komputerowych, filmów, zabawek, które są dla nich namiastką marzenia, jakim dla wielu dzieciaków jest bycie żołnierzem. Wizyta w muzeum, gdzie eksponaty są prawie całkowicie statyczne, nieme czy wręcz niedostępne za tabliczką 'NIE DOTYKAĆ' nie jest atrakcją.

Aby obecny stan rzeczy zmienić, można wykorzystać pomysł z Dublina.

VIKING SPLASH
http://www.dublinblog.ie/wp-content/uploads/2006/07/188087624_d3eae2ff16.jpg
http://lh3.google.com/amelia.tomkins/RqiVoorwjqI/AAAAAAAAACE/3ZGF7U4eBLo/IMG_2265.jpg?imgmax=512

Strona internetowa: www.vikingsplash.ie
Jest nawet polska wersja językowa.

To coś na zdjęciach to amfibia symbolizująca... łódź wikingów.
Mało podobna? Nieważne. Dla DZIECI nieważne.
Ważne, że jak jedzie przez miasto jest pełna rozkrzyczanych i roześmianych dzieciaków, które, jak wikingowie, przyciągają uwagę i dominują w otoczeniu, patrząc na wszystkich z góry. ;-)
A na głowach mają hełmy z rogami. Jak wiadomo, wikingowie nie mieli na hełmach rogów. Ale czy to ważne? Dla DZIECI nie jest ważne. Ważne są wrażenia i radość.

Podobną amfibię lub innych pojazd z czasów wojny wypadałoby uruchomić w naszym muzeum. Jeśli nie da rady oryginalnego to replikę.
Następnie zorganizować wycieczki z przewodnikiem po mieście. Pokazać wszystko co warte pokazania. W tym także Bór i Brzask, miejsca tak głęboko odciśnięte w historii Skarżyska. Opowiedzieć dzieciakom o tym co się tam działo, wzbudzić szacunek dla tych, którzy zginęli walcząc za naszą wolność. Po prostu lekcja historii w terenie.

Będzie to przyjemne z pożytecznym.
Aha, gdyby taka amfibia jeszcze po drodze przejechała gdzieś przez jakąś rzekę to dzieciaki byłyby wniebowzięte.
Cytuj
0zbigtp2008-03-22 09:50#3
Trzeba tylko troszku pomyśleć aby było lepiej, ale nawet przepisy prania i gotowania podawane na tym portalu na nic się nie zdadzą, jeśli się po prostu nie chce.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

  • B1
  • B2

Ostatnio opublikowane

Sytuacja epidemiologiczna w powiecie skarżysk…

Opublikowano: 05.08.2020 15:04

Komentarzy: 0

Ulica Leśna w budowie

Opublikowano: 05.08.2020 13:17

Komentarzy: 5

Sam zrobił promocję i trafił (na dwa miesiące…

Opublikowano: 04.08.2020 13:40

Komentarzy: 3

Nowy singiel Patrycji Zarychty "Przytul…

Opublikowano: 04.08.2020 11:21

Komentarzy: 2

Budowa Vendo Parku ruszy w II kwartale 2021 r…

Opublikowano: 04.08.2020 10:34

Komentarzy: 6

Skatepark na osiedlu Zachodnie w budowie

Opublikowano: 03.08.2020 17:52

Komentarzy: 14

Porażka Granatu z GKS Rudki

Opublikowano: 02.08.2020 23:28

Komentarzy: 2

Godzina "W" w Skarżysku. Mieszkańc…

Opublikowano: 01.08.2020 17:52

Komentarzy: 12

Szlak rowerowy Green Velo przez powiat skarży…

Opublikowano: 31.07.2020 10:39

Komentarzy: 9

Pracownicy obsługi administracyjnej chcą podw…

Opublikowano: 30.07.2020 14:11

Komentarzy: 2

Ostatnio komentowane

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

________________

Praca Skarżysko

Rabato.com - Gazetki promocyjne