27.09.2020 Ostatnia aktualizacja 19:52, 27.09.2020

Modernizacja linii kolejowej nr 8 szansą rozwoju dla Skarżyska

Autor:
Monter
Opublikowano: 23 Kwi 2007
Oceń:
1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
Linia kolejowa nr 8 tzw. magistrala świętokrzyska (175 km) jest linią, po której odbywają się przewozy zarówno pasażerskie obsługiwane przez PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. oraz Koleje Mazowieckie sp. z o.o. jak i towarowe. Jest to jeden z największych węzłów kolejowych w Polsce. Odgrywa bardzo ważną rolę na mapie kolejowej kraju. Stanowi połączenie dwóch wielkich aglomeracji, dlatego też postanowiono wykorzystać możliwości jakie stworzyła nam Unia Europejska i ubiegać się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006) i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2007-2013) na modernizację tego ciągu kolejowego.


W ramach modernizacji w/w linii kolejowej realizowane są dwa plany:
  • Etap I: modernizacja odcinka Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie oraz budowa łącznicy Warszawa Służewiec lotnisko Okęcie,
oraz interesujący nas mieszkańców Skarżyska:
  • Etap II: odcinek Warszawa Okęcie – Radom – Kielce.
Odcinek Warszawa Okęcie – Radom – Kielce.
Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa – Radom – Kielce jest określona w Sektorowym Programie Operacyjnym Transport na lata 2004-2006 (w  zakresie dokumentacji przedprojektowej) w  zakresie Priorytetów „Transport przyjazny dla środowiska”, oraz „Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe”.
W nowej perspektywie programowej 2007-2013/14 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt ten został umieszczony na Liście Indykatywnej Dużych Projektów ( Oś priorytetowa VII Transport przyjazny środowisku). Przewidziane jest współfinansowanie przez UE dokumentacji projektowej i robót budowlanych. Plan ten składać będzie się z konkretnych działań:
  • Budowa łącznicy do lotniska Warszawa - Okęcie. Przewidywany okres realizacji to lata 2007-2009. Wartość inwestycji 49 mln EUR.
  • Modernizacja odcinka Warszawa Okęcie – Radom – Kielce. Przewidywany okres realizacji to lata 2011-2014. Wartość inwestycji 681 mln EUR.
Skumulowany koszt ww. zadań inwestycyjnych szacowany jest na 730 mln EUR.
Na odcinku Warszawa Okęcie – Radom linia  nr 8  ma zostać dostosowana do prędkości 160 km/h (budowa drugiego toru na odc. Warka-Radom oraz budowa nowego mostu na rzece Pilicy), a odcinek Radom – Kielce 100-120 km/h. Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest PKP PLK S.A.
Obecnie na „naszej linii trwają prace modernizacyjno-utrzymaniowe, mające na celu podniesienie bezpieczeństwa przewozów kolejowych.
Szansą, przy okazji modernizacji wyżej już wspomnianego węzła kolejowego, byłoby stworzenie w Skarżysku centrum logistycznego i terminalu przeładunkowego (kontenerowego). Na to jednak potrzebne są duże fundusze, które mogłyby zostać pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego, gdyby nie chybiony pomysł budowy lotniska w Obicach koło Kielc…


Wjazd na górkę rozrządową od strony Warszawy:





Mapa pochodzi ze strony http://www.plk-sa.pl
Foto: Monter s24
Opracowała: AM


Komentarze

0zbigtp2008-02-09 14:37#6
w chwili obecnej Obice i Masłów nie powinny być brane pod uwagę, może za 8-15 lat, jak inne ważniejsze inwestycje zostaną zreoalizowane (S7, 42, PKP-Wawa-Kraków, Łodź-Stalowa Wola).
Peron we Włoszczowej zdał egzamin - średnio ponad 137 biletów dziennie jest sprzedawanych - i to nie bajki tylko raport niemieckiej firmy audytowej HAFAS GmBH. Na tej trasie konieczne są postoje 2 minutowe tych samych 2 rannych i wieczornych pociągów w Opocznie i Grodzisku.
Tego domagają się lokalne społeczności i ma to ekonomiczne uzasadnienie (w centrli PKP jest raport, ponoć w Sku na dworcu też jest dostępny).
Na stonach tych miast można było o tym poczytać, może jeszcze można? (archiwum).
Cytuj
0Szpileczka2007-05-06 11:36#5
Obowiązująca ustawa antylobbingowa jakoś nie daje rady z siłą perswazji
'Edgara Alana Perona'.
Decyzja o Obicach została podjęta dużo wcześniej, a Mundial jest jedynie dobrą przykrywką do uprawiania polityki szkodliwej społeczno-ekonomicznie. A jak będzie, czas pokaże. Myślę,że prace w Obicach są już na tyle zaawansowane, iż nie ma drogi powrotnej.
Odnośnie peronu we Włoszczowie...sprawę tę bada kielecka prokuratura...tylko po co? Przecież wszystkim wszem i wobec wiadomo,że inwestycja ta jest klapą.
Cytuj
0Monter2007-05-06 00:09#4
W Masłowie będą niedługo robione prace modernizacyjne, zainstalują oświetlenie i profi nawigację. Są znane przypadki na świecie, że takie lotniska jak Masłów przyjmują dość spore samolociki ('Biznesowe'), jest takie lotnisko np. w Anglii i jego przykład jest zawsze przytaczany w dyskusji na temat Masłowa. Ale nie dociera to do niektórych, ważniejsza jest polityka i sukces w wyborach za 2 lata.
I cierpi na tym cały region.
Cytuj
0Andrzej2007-05-05 23:56#3
Zacznę od końca - budowę lotniska w Masłowie blokuje ponoć tamtejsza gęsta okoliczna zabudowa. A co do Obic, wiesz jakie argumenty wysuwają wojewódzcy decydenci? - że w ramach eliminacji do Mundialu mogą przylecieć na mecz do Kielc kibice Manchesteru... A czy Gosiu zasięgał opinii ekspertów w kwestii budowy peronu we Włoszczowej?! W sytuacji tak małej odległości do portów w Krakowie i Warszawie Obice nie mają racji bytu, ale wiadomo, są mądrzejsi ponoć (w Kielcach)
Cytuj
0Szpileczka2007-05-05 22:00#2
Pomimo wsparcia lobbingowego Obic przez Pana Edgara Gosiewskiego, mam nadzieję, że ta inwestycja (wg. mnie wysoce szkodliwa ekonomicznie dla funduszy województwa świętokrzyskiego), po prostu nie dojdzie do skutku. Ile osób latało by z lotniska Obice? Na to pytanie zapewne potrafią odpowiedziec eksperci wykonujący badania nad słusznością takiej inwestycji, natomiast osobiście sądzę,że niewiele.
A co z Masłowem? Przecież łatwiej byłoby rozpocząć inwestycję na już istniejącym lotnisku.
Cytuj
0Andrzej2007-05-05 19:43#1
Centrum logistyczne, terminal kontenerowy - to byłoby coś... I wiecie, wcale nie byłbym zaskoczony, gdyby okazało się, że niezależnie od budowy portu lotniczego 'Kielce' w okolicach tego miasta powstało także owo centrum i terminal. Jak kilkudziesięcioletnia historia pokazuje, Kielce zawsze promowały siebie kosztem północnych miast, zwłaszcza Skarżyska.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

Ostatnio opublikowane

Hattrick Tomasza Bartosiaka. Pewne zwycięstw…

Opublikowano: 27.09.2020 19:13

Komentarzy: 0

XXV Pielgrzymka Pracowników Przemysłu Zbrojen…

Opublikowano: 26.09.2020 14:07

Komentarzy: 5

Rozpoczął się Piknik Archeologiczny "Pra…

Opublikowano: 25.09.2020 18:42

Komentarzy: 2

Włamywacz w spódnicy

Opublikowano: 25.09.2020 12:45

Komentarzy: 0

Integracyjny Turniej Gier i Zabaw w SOSW nr 2

Opublikowano: 25.09.2020 09:59

Komentarzy: 0

Certyfikaty uczniów ZSTM w ramach Innowacji W…

Opublikowano: 25.09.2020 09:58

Komentarzy: 0

Audi w ogrodzeniu, 1,7 promila u kierowcy

Opublikowano: 24.09.2020 13:53

Komentarzy: 0

Ruszyły zapisy do 2. edycji Amatorskiej Ligi …

Opublikowano: 24.09.2020 10:31

Komentarzy: 0

XII Memoriał im. K. Wolińskiego - ruszył zap…

Opublikowano: 24.09.2020 10:07

Komentarzy: 0

Sytuacja epidemiologiczna w powiecie skarżysk…

Opublikowano: 23.09.2020 15:16

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

________________

Praca Skarżysko

Rabato.com - Gazetki promocyjne