Paryska 232A | Skarżysko-Kamienna +48 663 01 55 99 kontakt@skarzysko24.pl

KiO: Pismo Miłośników Komunikacji Miejskiej do Prezydenta Miasta

W czwartek do Prezydenta Miasta Pana Romana Wojcieszka zostało skierowane oficjalne pismo Miłośników Komunikacji Miejskiej w Skarżysku-Kamiennej dot. bieżącej sytuacji ww. Spółki. Poniżej publikujemy jego treść:

Skarżysko-Kamienna dn. 19.04.2012 r.


Szanowny Pan
Roman Wojcieszek
Prezydent Miasta Skarżyska-Kamiennej

Miłośnicy Komunikacji Miejskiej Miasta Skarżyska-Kamiennej, chcą zdecydowanie zaprotestować przeciwko nieprzemyślanym i nieprofesjonalnym działaniom Zarządu oraz Rady Nadzorczej Miejskiej Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Skarżysku-Kamiennej, zwanej dalej "MKS". Polityka, jaka prowadzona jest przez w/w firmę oraz Pana Prezesa - Jerzego Marka Gajewskiego od kilku lat, powoduje znaczny spadek jakości oferowanych usług oraz oferty z jaką MKS wychodzi na przeciw oczekiwaniom mieszkańców. W dzisiejszych czasach, Komunikacja Miejska staje się faktyczną alternatywą dla samochodu w wielu miastach Polski - zarówno tych większych jak i tych pokroju naszego Skarżyska. Niestety, w naszym mieście nie ma żadnej alternatywy dla auta. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, na pewne fakty, świadczące o braku profesjonalizmu oraz stosownej wiedzy, potrzebnej do kierowania spółką transportu publicznego przez włodarzy MKS.

1. Informacja pasażerska – cz. 1

Autobusy poruszające się po Skarżysku oraz powiecie skarżyskim, posiadają nieczytelne tablice kierunkowe (tzw. dykty) z informacjami o numerze linii, kierunku oraz trasie przejazdu. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej podczas jednego ze spotkań w siedzibie spółki, przedstawiali propozycje nowych tablic kierunkowych oraz informacyjnych, naszego autorstwa. Koszt wprowadzenia takiego oznakowania jest znikomy a bardzo poprawia czytelność. Obecnie zastosowana na tablicach czcionka oraz jej wykonanie, jest przestarzała i wywodzi się jeszcze z czasów poprzedniego ustroju.


2. Kursowanie pojazdów

Dni, godziny kursowania autobusów oraz tabor, są niedostosowane do potrzeb mieszkańców, czego można być świadkiem w dni targowe w godzinach porannych i popołudniowych oraz w godzinach, gdy do i/ze szkół dojeżdżają uczniowie. Niejednokrotnie zdarzała się sytuacja w której na jednej z najbardziej obłożonych linii w dni powszednie, tj. linii 14, po godzinie 14, a więc w godzinach powrotów do domu przez uczniów, autobus jaki podjeżdżał - nie był w stanie pomieścić wszystkich pasażerów, chcących przedostać się z przystanku ulokowanego obok ZSTM. Linie 1, 9, 18, 19 oraz 25 w dni targowe, są przeciążone. Tzw. Dział Ruchu MKS twierdzi, iż na bieżąco analizuje sytuacje w swoich pojazdach i na jej podstawie, dostosowuje kursowanie pojazdów. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej zaobserwowali ten proceder i nie ma on absolutnie nic wspólnego z analizą potrzeb komunikacyjnych, mianowicie: Kontrolerzy biletów, podczas swojej pracy - oceniają wypełnienie (tzw. load factor) pojazdu w poszczególnych godzinach. Niestety, nie ma możliwości by na podstawie pojedynczych, losowych obserwacji i ocenie na podstawie własnego "widzi mi się", dostosować kursy poszczególnych linii do potrzeb pasażerów. Prawidłowa analiza polega na regularnej obserwacji potoku pasażerów na wybranym kursie i linii przez pewien okres.

3. Informacja pasażerska – cz. 2

Informacja pasażerska, w postaci strony www oraz interaktywnego rozkładu jazdy. W obecnych czasach jest to podstawa w dotarciu do pasażera. Wiele firm (w Polsce) wprowadza co rusz innowacyjne rozwiązania i udogodnienia, z myślą o swoich klientach czyli pasażerach. Niestety, strona www MKS-u standardami odbiega od tych, jakimi dysponują inne spółki w kraju - także te mniejsze. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej proponowali na jednym ze spotkań, darmowe napisanie w pełni profesjonalnej, intuicyjnej oraz wygodnej strony www wraz z rozkładem jazdy. Niestety - spotkaliśmy się z odmową. Przykry jest także fakt, iż niemałe środki pieniężne spożytkowane przez Urząd Miasta na utworzenie obecnego interaktywnego rozkładu jazdy, zostały zmarnowane. Jest on nieintuicyjny i nieczytelny, a mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej ( w szczególności osoby starsze), nie są w stanie obsłużyć go. Problemu niestety nie rozwiązuje leniwa strategia po prostej linii oporu, przyjęta przez MKS - jaką jest napisanie instrukcji obsługi rozkładu jazdy. W obecnych czasach, rozwiązania związane z Internetem są podstawą komunikacji na linii przewoźnik i pasażer. Niestety - nie jest tak w Skarżysku.

4. Obsługa gmin ościennych.

Niestety - taka nie istnieje bądź ledwie istnieje. Nie sposób w weekend jest dostać się na Majków, Świerczek, Grzybową Górę, itp. Mieszkańcy tych i wielu gmin, nie mają możliwości dostania się za pośrednictwem komunikacji miejskiej do Skarżyska. Problem występuje nie tylko w dni weekendu, ale także w dni robocze, gdzie kursowanie poszczególnych linii, kończy się najpóźniej w godzinach wczesnego popołudnia i w ten sposób nie ma komunikacji na terenie gmin ale i także osiedli Skarżyska (Pogorzałe, Bór, Skałka). Miłośnicy Komunikacji Miejskiej niejednokrotnie zwracali uwagę włodarzom MKS-u na ten problem. Niestety, ale utworzenie linii numer 6, która pierwotnie kursowała w sobotę i niedzielę a w chwili obecnej tylko w soboty - w żaden sposób nie rozwiązuje problemu. Niestety, ujawniła się w tym momencie także po raz kolejny niekompetencja Działu Ruchu MKS - który ustalił godziny kursowania autobusów tylko w godzinach porannych. Nie jest to w stanie zaspokoić potrzeby komunikacyjnej osiedla Pogorzałe, w którym komunikacja potrzebna jest także popołudniu i wieczorem. 


5. Komunikacja wieczorem i nocą.

Problemem także jest poruszanie się po mieście po godzinie 21. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej wnioskowali o utworzenie nocnej linii autobusowej, kursującej z częstotliwością co mniej-więcej 1,5h, aby stworzyć możliwości przedostawania się pomiędzy różnymi częściami miasta. Nie jest prawdą, iż nie ma takiej potrzeby komunikacyjnej, gdyż większość z nas, którzy nie są zmotoryzowani, nie mają możliwości transportowych bądź zwyczajnie nie są w stanie wieczorem prowadzić - nie miała szans by skorzystać z komunikacji miejskiej w godzinach wieczornych i nocnych. Istnieją w Skarżysku nocne kluby, wiele lokali jest czynnych do późnych godzin wieczornych a także Skarżyszczanie w takich godzinach uczestniczą w spotkaniach towarzyskich. Należy także pomyśleć o tych mieszkańcach i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.


6. Tabor.

Niestety, 3/4 pojazdów stanowiących flotę MKS-u to pojazdy wysoko podłogowe, które stanowią szczególny problem dla osób starszych a tych - MKS przewozi bardzo dużo. Niejednokrotnie byliśmy świadkami, gdy taka starsza osoba zrezygnowała z podróży autobusem MKS-u z uwagi na to, iż nie mogła się "wdrapać" po schodach. Z przykrością stwierdzamy - taka sytuacja ma miejsce najczęściej w dni targowe oraz w godzinach szczytu. Problem taboru to także niefortunny zakup autobusów marki Jelcz M083 "Libero". Autobusy te, są dość awaryjne i w 4 lata po wyprodukowaniu, ich kratownice (rama na której zabudowana jest konstrukcja pojazdu) wyginają się, tworząc efekt tzw. "banana", co w konsekwencji w niedługim czasie doprowadzi do ich wyeksploatowania. Problem nie występowałby, gdyby w firmie znajdowała się osoba dobrze obeznana w branży motoryzacji i marek autobusów. Cena, bardzo często świadczy o jakości. Gdyby wybrali państwo ofertę chociażby firmy „Solaris” - takiego problemu by dzisiaj nie było, a koszt zakupu byłby nieznacznie większy. MKS z uwagi na prowadzenie złej polityki finansowej nie modernizuje swojej floty - bo nie nazywajmy modernizacją, zakup 7 MAN-ów z Suwałk, których średni wiek wynosi 20 lat i gdyby nie ich zakup przez MKS – autobusy te zostałyby zezłomowane. Istnieje wiele możliwości skutecznego nabycia nowych bądź używanych pojazdów, których eksploatacja chociażby przy leasingu, będzie opłacalna w skali roku i następnych lat, niżeli ciągłe remonty przestarzałego i zdezelowanego taboru który generuje duże koszty eksploatacji przede wszystkim z uwagi na wysokie zużycie paliwa – a tego żadnym remontem MKS nie jest w stanie zmienić, stąd potrzeba zakupu bądź innej formy nabycia nowoczesnych i ekonomicznych pojazdów – nie tylko tych MIDI (małych) ale także klasy MAXI (~12 metrów).


7. Skuteczne zarządzanie spółką.

Panie Prezydencie, w obecnych trudnych czasach, rozwiązaniem nie jest ciągłe wołanie o pomoc z kasy miejskiej - nie dając w zamian absolutnie nic. Tabor nie jest regularnie zastępowany nowymi pojazdami a polityka firmy prowadzi do jej ciągłej nierentowności i strat, które musi pokrywać kasa Miasta dodatkowo, oprócz opłat za komunikację. Tej firmie potrzebna jest przede wszystkim młoda osoba, młody manager znający branżę i rynek - nie osoba która nie ma nic wspólnego z branżą transportu. Nowe linie (Miłośnicy Komunikacji Miejskiej na jednym ze spotkań przedstawiali propozycję na kilka linii, na których brakuje połączeń), kursy dostosowane do potrzeb pasażerów - to przecież oni zasilają konto firmy kupnem biletów - na pewno będą je kupować, jeśli będą mieli okazje i możliwość swobodnego, wygodnego i dostosowanego do faktycznych potrzeb transportu publicznego. Skuteczny marketing to także droga do sukcesu. W każdym szanującym się mieście, komunikacja miejska to jego wizytówka - ona żyje razem z miastem. Jeśli w mieście odbywa się ważne wydarzenie, które skupi wokół siebie dużą liczbę ludności - komunikacja powinna natychmiast reagować na to, uruchamiając specjalną linię bądź dodatkowe kursy - to także jest zysk dla firmy. Przykładów oraz pomysłów na rozwój MKS-u jest wiele i były przez nas przedstawiane w siedzibie spółki.


8. Agresywna retoryka.

Niedawno Miłośnicy Komunikacji Miejskiej opublikowali na łamach miejskich portali internetowych oświadczenie, w którym sprzeciwiliśmy się polityce firmy, którą opisaliśmy w powyższych punktach. Odpowiedź MKS-u na nasze oświadczenie jest dobitnym przykładem podejścia i mentalności osób tam pracujących. Żenująca treść, jaką otrzymaliśmy - to także przykład na to, że Panu Gajewskiemu i spółce, nie zależy na poprawie kondycji firmy, a szantażowanie i straszenie sądem Miłośników Komunikacji Miejskiej, świadczy o niedojrzałości i chowaniu głowy w piasek, osób które odpowiedź na nasze oświadczenie przygotowały. W normalnych spółkach, Miłośnicy to swoisty "Gabinet Cieni", który podpowiada, zwraca uwagę na aktualne problemy i jest szanowany przez włodarzy firmy, którzy są z nimi w stałym kontakcie i prowadzą dialog. Niestety, Miłośnicy Komunikacji Miejskiej w Skarżysku traktowani są jak wrogowie. Przykre jest to, że posiadamy poparcie mieszkańców na działania jakie prowadzimy i prowadzić będziemy w dalszym ciągu, niezależnie od zastraszeń, pogróżek i innych wygłupów MKS-u.

Reasumując, Panie Prezydencie - Miłośnicy Komunikacji Miejskiej apelują o zwrócenie szczególnej uwagi na problem katastrofalnego stanu komunikacji miejskiej w Skarżysku.

 Apelujemy także o odwołanie Prezesa Jerzego Marka Gajewskiego ze stanowiska Prezesa Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Skarżysku i zastąpienie go, osobą młodą, kreatywną - która ma pomysł na komunikację miejską w naszym mieście i spowoduje wspaniałe odrodzenie się transportu publicznego a nie jego spektakularny upadek jak miało to miejsce w przypadku PKS-IWOPOL Skarżysko-Kamienna.P

anie Prezydencie, w Pana interesie jest, aby w naszej małej ojczyźnie funkcjonowała skuteczna, bezpieczna i punktualna komunikacja miejska i liczymy, że niniejsze pismo spotka się z Pańską przychylnością i zostaną podjęte skuteczne działania w uzgodnieniu z Miłośnikami Komunikacji Miejskiej, w kierunku faktycznej poprawy kondycji finansowej MKS-u, wizerunku firmy oraz jej oferty przewozowej.

Miłośnicy Komunikacji Miejskiej w Skarżysku-Kamiennej

pierwsin

{fcomment}

wikary

Informacje praktyczne
Redakcja
ul. Paryska 232A/3
26-110 Skarżysko-Kamienna
+48 663 01 55 99
+48 508 12 72 16
kontakt@skarzysko24.pl
Nota prawna

Wydawca portalu skarzysko24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i postów zamieszczanych przez użytkowników portalu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Logowanie